In de simpelste Lancia Ypsilon heb je als bestuurder geen houvast - Back to Basics
Bijzondere kleurencombi
Lancia is terug! Met €29.400 ligt de vanafprijs van de nieuwe Ypsilon een stuk hoger dan die van een technisch grotendeels identieke Opel Corsa, maar dat mag de premium-pret niet drukken. Wat krijg je allemaal voor minder dan 30 mille?
Lancia Ypsilon 1.2 Turbo Hybrid 100 pk e-DCT-6 - €29.700
Ja, de nieuwe Ypsilon is eigenlijk ‘gewoon’ een stevig verbouwde Opel Corsa, die op zijn beurt weer veel leent van de Peugeot 208. Dat is nu eenmaal de strategie van moederbedrijf Stellantis, dat de Ypsilon evengoed van een herkenbaar uiterlijk en een uniek interieur voorziet. Zoals vrijwel elk nieuw Stellantis-product ligt de focus bij de introductie op de elektrische versie, maar is er ook gewoon een variant op benzine. Anders dan bij de Corsa en 208 is de nieuwe mild-hybride aandrijflijn met 100 pk en zestraps automaat met dubbele koppeling standaard. Dat verklaart deels de veel hogere vanafprijs, maar niet helemaal. Een Corsa met deze aandrijflijn kost immers ‘maar’ €26.349, maar Lancia zit nu eenmaal hoger in de markt en moet veel meer emotioneel hebbedingetje zijn dan de Corsa.
Het aanspreken van je emoties begint natuurlijk al met het uiterlijk van de Ypsilon. De hybride onderscheidt zich van de EV door de vier opengewerkte ‘gaten’ in de voorbumper, wat hem een extra markant voorkomen geeft. Ledkoplampen lijken standaard, al wordt dat niet specifiek genoemd op de prijslijst. De basis-Ypsilon herken je aan zijn rondom doorzichtige ruiten (de rest heeft privacy glass) en donkere, 16-inch wielen. Vanaf het tweede uitrustingsniveau LX staat de Ypsilon op een maatje groter. Wie goed kijkt, ziet nog een verschil: de raamomlijsting is alleen bij het naamloze basismodel niet hoogglans zwart.
Wie geen cent uitgeeft aan opties, krijgt in ieder geval een auto in opvallende kleuren van Lancia. De buitenkant is standaard uitgevoerd in het goudgele ‘Ora’. Vanbinnen zijn de stoelen weliswaar met een zwart stofje bekleed, maar zien we ook veel groenige en koperkleurige accenten. De opvallende rode, groene of blauwe bekleding die je wellicht op de persfoto’s hebt gezien is voorbehouden aan duurdere versies, maar daarmee niet minder bijzonder.
Koffietafel
Het interieur zelf is dat trouwens ook los van de kleur. De ronde ‘koffietafel’ – zo heet-ie écht in de prijslijst! – is uiteraard standaard, net als de ronde accenten in de deuren. Het benzinemodel heeft standaard een wat eenvoudiger ogend stuur dan de EV, al is het fraaiere sportstuur wel tegen meerprijs verkrijgbaar. Twee 10,25-inch schermen, waarvan één touchscreen, zijn standaard. Navigatie zit er niet in, maar dat is snel vergeten dankzij Android Auto en Apple CarPlay. Automatische climatecontrol zit er ook altijd op, en dat is zonder compleet fysiek bedieningscluster maar goed ook. Cruisecontrol zit er uiteraard eveneens gewoon op en daarmee is zo’n basis-Lancia in ieder geval geen spartaans apparaat.
Kijken we digitaal eens goed rond in de Ypsilon, dan valt er toch iets in negatieve zin op. Vloermatten, bijvoorbeeld, zijn een accessoire waarvoor Lancia €50 vraagt. Ook een in hoogte verstelbare passagiersstoel zit er standaard niet op, usb-aansluitingen achterin evenmin. Direct boven ons hoofd treffen we nog twee opvallende beknibbel-puntjes aan: bij de basis-Ypsilon zijn de leeslampjes voorzien van gloeilampjes in plaats van leds, en de handgreep aan het plafond zit hier alleen rechts. Andere uitvoeringen hebben hem links en rechts, maar die weelde kon er in het instappertje kennelijk niet vanaf.
Pakken we tot slot de specificatielijst er even bij, dan is duidelijk dat de naamloze basis-Ypsilon een stuk minder riant is uitgerust dan de exact €3.000 duurdere LX. Die heeft wel die in hoogte verstelbare passagiersstoel, handgreep en usb’s en bovendien elektrisch inklapbare buitenspiegels, een draadloze telefoonlader, een virtuele assistent, een regensensor, een automatisch dimmende binnenspiegel en een achteruitrijcamera. Samen met wat optische attributen voor in- en exterieur is die meerprijs daarmee wel gerechtvaardigd, want zo’n LX ziet er ineens heel wat completer uit dan de basis-Y.
Signalement
Merk | Lancia |
---|---|
Model | Ypsilon 1.2 Turbo 100pk Hybrid |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 29.700 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.199 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk |
Maximaal koppel | 205 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 1 kWh |
Inhoud brandstoftank | 44 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.080 mm / 1.760 mm / 1.440 mm |
Wielbasis | 2.537 mm |
Massa leeg | 1.182 kg |
Laadvermogen | 508 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 640 kg |
Banden | 195/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,3 s |
CO2-uitstoot (WLTP) | 103 g/km |
PRIVATE LEASE Lancia Ypsilon
