In de simpelste Lancia Ypsilon heb je als bestuurder geen houvast - Back to Basics

Bijzondere kleurencombi

Lancia Ypsilon Back to Basics
Lancia Ypsilon Back to BasicsLancia Ypsilon Back to BasicsLancia Ypsilon Back to BasicsLancia Ypsilon Back to BasicsLancia Ypsilon Back to BasicsLancia Ypsilon Back to BasicsLancia Ypsilon Back to Basics

Lancia is terug! Met €29.400 ligt de vanafprijs van de nieuwe Ypsilon een stuk hoger dan die van een technisch grotendeels identieke Opel Corsa, maar dat mag de premium-pret niet drukken. Wat krijg je allemaal voor minder dan 30 mille?

Lancia Ypsilon 1.2 Turbo Hybrid 100 pk e-DCT-6 - €29.700

Ja, de nieuwe Ypsilon is eigenlijk ‘gewoon’ een stevig verbouwde Opel Corsa, die op zijn beurt weer veel leent van de Peugeot 208. Dat is nu eenmaal de strategie van moederbedrijf Stellantis, dat de Ypsilon evengoed van een herkenbaar uiterlijk en een uniek interieur voorziet. Zoals vrijwel elk nieuw Stellantis-product ligt de focus bij de introductie op de elektrische versie, maar is er ook gewoon een variant op benzine. Anders dan bij de Corsa en 208 is de nieuwe mild-hybride aandrijflijn met 100 pk en zestraps automaat met dubbele koppeling standaard. Dat verklaart deels de veel hogere vanafprijs, maar niet helemaal. Een Corsa met deze aandrijflijn kost immers ‘maar’ €26.349, maar Lancia zit nu eenmaal hoger in de markt en moet veel meer emotioneel hebbedingetje zijn dan de Corsa.

Het aanspreken van je emoties begint natuurlijk al met het uiterlijk van de Ypsilon. De hybride onderscheidt zich van de EV door de vier opengewerkte ‘gaten’ in de voorbumper, wat hem een extra markant voorkomen geeft. Ledkoplampen lijken standaard, al wordt dat niet specifiek genoemd op de prijslijst. De basis-Ypsilon herken je aan zijn rondom doorzichtige ruiten (de rest heeft privacy glass) en donkere, 16-inch wielen. Vanaf het tweede uitrustingsniveau LX staat de Ypsilon op een maatje groter. Wie goed kijkt, ziet nog een verschil: de raamomlijsting is alleen bij het naamloze basismodel niet hoogglans zwart.

Lancia Ypsilon Back to Basics

Wie geen cent uitgeeft aan opties, krijgt in ieder geval een auto in opvallende kleuren van Lancia. De buitenkant is standaard uitgevoerd in het goudgele ‘Ora’. Vanbinnen zijn de stoelen weliswaar met een zwart stofje bekleed, maar zien we ook veel groenige en koperkleurige accenten. De opvallende rode, groene of blauwe bekleding die je wellicht op de persfoto’s hebt gezien is voorbehouden aan duurdere versies, maar daarmee niet minder bijzonder.

Koffietafel

Het interieur zelf is dat trouwens ook los van de kleur. De ronde ‘koffietafel’ – zo heet-ie écht in de prijslijst! – is uiteraard standaard, net als de ronde accenten in de deuren. Het benzinemodel heeft standaard een wat eenvoudiger ogend stuur dan de EV, al is het fraaiere sportstuur wel tegen meerprijs verkrijgbaar. Twee 10,25-inch schermen, waarvan één touchscreen, zijn standaard. Navigatie zit er niet in, maar dat is snel vergeten dankzij Android Auto en Apple CarPlay. Automatische climatecontrol zit er ook altijd op, en dat is zonder compleet fysiek bedieningscluster maar goed ook. Cruisecontrol zit er uiteraard eveneens gewoon op en daarmee is zo’n basis-Lancia in ieder geval geen spartaans apparaat.

Kijken we digitaal eens goed rond in de Ypsilon, dan valt er toch iets in negatieve zin op. Vloermatten, bijvoorbeeld, zijn een accessoire waarvoor Lancia €50 vraagt. Ook een in hoogte verstelbare passagiersstoel zit er standaard niet op, usb-aansluitingen achterin evenmin. Direct boven ons hoofd treffen we nog twee opvallende beknibbel-puntjes aan: bij de basis-Ypsilon zijn de leeslampjes voorzien van gloeilampjes in plaats van leds, en de handgreep aan het plafond zit hier alleen rechts. Andere uitvoeringen hebben hem links en rechts, maar die weelde kon er in het instappertje kennelijk niet vanaf.

Pakken we tot slot de specificatielijst er even bij, dan is duidelijk dat de naamloze basis-Ypsilon een stuk minder riant is uitgerust dan de exact €3.000 duurdere LX. Die heeft wel die in hoogte verstelbare passagiersstoel, handgreep en usb’s en bovendien elektrisch inklapbare buitenspiegels, een draadloze telefoonlader, een virtuele assistent, een regensensor, een automatisch dimmende binnenspiegel en een achteruitrijcamera. Samen met wat optische attributen voor in- en exterieur is die meerprijs daarmee wel gerechtvaardigd, want zo’n LX ziet er ineens heel wat completer uit dan de basis-Y.

Signalement

Merk Lancia
Model Ypsilon 1.2 Turbo 100pk Hybrid
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 29.700

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 1.199 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk
Maximaal koppel 205 Nm
Accu capaciteit (bruto) 1 kWh
Inhoud brandstoftank 44 l
Lengte / breedte / hoogte 4.080 mm / 1.760 mm / 1.440 mm
Wielbasis 2.537 mm
Massa leeg 1.182 kg
Laadvermogen 508 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 640 kg
Banden195/55R16Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,3 s
CO2-uitstoot (WLTP) 103 g/km

PRIVATE LEASE Lancia Ypsilon

Lease'm
Lancia Ypsilon 1.2 Turbo Hybrid
€ 519
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (74)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.