Importeurs steken BPM-voordeel in eigen zak

Vrouw in showroom
Het prijsvoordeel dat zou moeten ontstaan voor de consument door de BPM-afbouw, verdwijnt grotendeels in de zakken van de importeur.
Aan het begin van het jaar is de BPM op de nieuwprijs van auto's verlaagd van veertig naar 27,5 procent. Vakblad Automotive deed onderzoek naar 150.000 modellen. Ondanks de belastingverlaging zijn daarvan 100.000 stuks evengoed duurder geworden. "Het merendeel van de auto-importeurs heeft de BPM-afbouw dus aangegrepen om de nettoprijzen (dus zonder BTW en BPM) te verhogen."
Demissionair staatssecretaris van Financiën, Jan Kees de Jager, gaf tijdens Kamervragen onlangs nog aan dat eventuele prijsstijgingen van auto's zouden komen door ongunstige CO2-scores en de daarbij behorende extra belasting. Importeurs blijken het prijsvoordeel op die auto's echter af te romen zodat de auto's nauwelijks goedkoper worden voor de consument. Importeurs van auto's met een hoog verbruik compenseren de CO2-boete met lagere nettoprijzen.
De BPM-afbouw is een onderdeel van het overheidsprogramma 'anders betalen voor mobiliteit'. Daarin is staat onder meer de invoering van de kilometerheffing. "Veel partijen zijn hiermee akkoord gegaan op voorwaarde dat die overgang lastenneutraal zou gebeuren. Op basis van deze cijfers blijkt dat hiervan op het moment geen enkele sprake is," aldus Automotive.

Lezersreacties (103)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.