AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Importeurs steken BPM-voordeel in eigen zak
103
Het prijsvoordeel dat zou moeten ontstaan voor de consument door de BPM-afbouw, verdwijnt grotendeels in de zakken van de importeur.
Aan het begin van het jaar is de BPM op de nieuwprijs van auto's verlaagd van veertig naar 27,5 procent. Vakblad Automotive deed onderzoek naar 150.000 modellen. Ondanks de belastingverlaging zijn daarvan 100.000 stuks evengoed duurder geworden. "Het merendeel van de auto-importeurs heeft de BPM-afbouw dus aangegrepen om de nettoprijzen (dus zonder BTW en BPM) te verhogen."
Demissionair staatssecretaris van Financiën, Jan Kees de Jager, gaf tijdens Kamervragen onlangs nog aan dat eventuele prijsstijgingen van auto's zouden komen door ongunstige CO2-scores en de daarbij behorende extra belasting. Importeurs blijken het prijsvoordeel op die auto's echter af te romen zodat de auto's nauwelijks goedkoper worden voor de consument. Importeurs van auto's met een hoog verbruik compenseren de CO2-boete met lagere nettoprijzen.
De BPM-afbouw is een onderdeel van het overheidsprogramma 'anders betalen voor mobiliteit'. Daarin is staat onder meer de invoering van de kilometerheffing. "Veel partijen zijn hiermee akkoord gegaan op voorwaarde dat die overgang lastenneutraal zou gebeuren. Op basis van deze cijfers blijkt dat hiervan op het moment geen enkele sprake is," aldus Automotive.
Lees ook
Volvo V70 Cross Country 2.4T – 2002 – 371.721 km - Klokje rond
Nieuws
Moderne Mini's te groot? Dan ga je toch voor deze nieuwe oude!
Nieuws
Mercedes-AMG's geheel eigen EV laat zich zien
Nieuws
Prijzen tweedehands elektrische auto 30 procent lager dan in 2023
Nieuws