Hyundai Sonata ondergaat metamorfose
Relevanter dan je denkt
Even een terugblik. Hoewel Hyundai de Sonata in ons deel van de wereld ooit in zijn portfolio had, moet je de auto tegenwoordig zien als een niet voor Europa bestemde sedan die in landen als de Verenigde Staten als i40 fungeert. De auto is alleen als sedan leverbaar en is wat formaat betreft een slag groter dan onze i40. Een vergelijking: de huidige Sonata is 4,85 meter lang en heeft een wielbasis van 2,80 meter. De i40 houdt het bij een lengte van 4,77 meter een een wielbasis van 2,77 meter. De huidige generatie Sonata werd in 2014 aan de wereld voorgesteld en ging vorig jaar onder het mes. Tijd voor vernieuwing.
Deze in Las Vegas opgedoken Sonata hangt nog fanatiek in de plakkers, maar het lijkt erop dat de Sonata de eerste volledig nieuwe auto van het merk wordt die volgens Hyundais nieuwste designtaal is getekend, een tekenstijl die op de Le Fil Rouge Concept voor het eerst werd getoond.
In de Verenigde Staten neemt de auto het straks op tegen populaire Aziaten als de Toyota Camry en de Honda Accord. Hyundai verkoopt er jaarlijks grofweg 200.000 exemplaren van de Sonata. Honda's Accord is met zo'n 350.000 exemplaren nog populairder en de Camry schopt het zelfs tot grofweg 390.000 stuks. Of de auto naar Europa komt, valt nog te bezien. De i40 is op leeftijd aan het raken, maar de Sonata is erg Amerikaans en Koreaans van opzet. Fors dus. We wachten af. Een onthulling verwachten we in de tweede helft van volgend jaar.