Hyundai Ioniq 5 krijgt sportiever uiterlijk en extra centimeters

Subtiele opfrisser

Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5Hyundai Ioniq 5Hyundai Ioniq 5Hyundai Ioniq 5Hyundai Ioniq 5

De Hyundai Ioniq 5 werd drie jaar geleden gepresenteerd en volgens Hyundai is het daarom inmiddels tijd voor enkele veranderingen. Ze zijn subtiel van aard, maar hebben soms toch best een opvallend gevolg.

Van een facelift kunnen we niet echt spreken, maar de Hyundai Ioniq 5 wordt om te beginnen ook qua uiterlijk toch een klein beetje aangepast. De drie jaar oude EV krijgt namelijk wat andere bumpers. Aan de voorzijde valt dat vooral op door de wat dikkere en grotere opstaande rand, waar aan de bovenkant een flinke hap uit is om ruimte over te laten voor de kentekenplaat. Aan de achterkant is het 'diffuser'-deel vooral wat breder geworden en is het bovenste deel van de achterbumper een stukje strakker en vooral ook leger. Het nieuwe bumperwerk verandert stiekem nog meer aan de Ioniq 5, want hij is er 2 cm langer door geworden. Het dak is ook wat langer geworden, althans, de dakspoiler steekt voortaan wat verder uit. Net iets daaronder zit voortaan een achterruitenwisser, al wisten we al dat die eraan zat te komen.

In het interieur oogt het nog vrijwel hetzelfde, maar ook hier verandert er toch wat. Er is namelijk een nieuwe knop te vinden waaronder je een vaak gebruikte functie kunt zetten. Zo kun je bijvoorbeeld met één druk op de knop bij de instelling voor de ADAS-systemen komen om - we zeggen zomaar wat - de snelheidswaarschuwing uit te zetten. Iets soortgelijks kennen we onder meer al van de Hyundai Kona. Verder heeft Hyundai het draadloos oplaaddek voor smartphones een verdieping omhoog geplaatst en is de lay-out van het infotainmentsysteem wat aangepast.

Zijn er ook nog technische wijzigingen voor de Hyundai Ioniq 5? Jazeker. De 77,4 kWh accu ruimt het veld voor een 84 kWh groot exemplaar, maar stiekem wisten we dat ook al. Hyundai geeft alleen nog niet aan wat dat met de actieradius doet. Het onderstel van de Hyundai Ioniq 5 is aangepakt en dat moet volgens de Zuid-Koreanen onder meer leiden tot een comfortabeler rijgedrag en minder trillingen in het stuur. De geluidsisolatie is ook verbeterd.

Hyundai Ioniq 5 N Line

Hyundai Ioniq 5 N Line

Ook nieuw is ten slotte de N Line-aankleding voor de Hyundai Ioniq 5. Die volgt natuurlijk op de introductie van de bijzonder heftige Hyundai Ioniq 5 N. Zoals je op bovenstaande foto kunt zien is de voorbumper duidelijk op die van de 650 pk sterke Ioniq 5 N geïnspireerd. Dat niet alleen, hij heeft dikkere sideskirts en staat op speciaal 20-inch lichtmetaal. In het interieur mag je rekenen op een sportiever stuurwiel, sportstoelen met N-logo's erop en rode contrasterende stiksels.

Het is nog even afwachten wat hier in Nederland straks de opties zijn. De opgefriste Hyundai Ioniq 5 gaat eerst deze maand de Zuid-Koreaanse showrooms in, later dit jaar volgen andere markten. Nederlandse prijzen volgen dus ook nog.

PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (53)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.