AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Hyundai i40 Wagon in de startblokken
56
Het zijn de laatste loodjes voor de Hyundai Sonata: volgend jaar wordt de auto vervangen door de i40. Onze spionagefotograaf betrapte voor het eerst de Wagon.
De Wagon is opvallend genoeg de eerste carrosserievariant die in Europa op de markt komt. De i40 Wagon komt namelijk in het eerste kwartaal van 2011. De sedan komt een paar maanden later op de markt. De reden voor deze planning is dat Hyundai verwacht dat de Wagon het overgrote deel van de verkopen voor z'n rekening gaat nemen.
Voor de i40 komt Hyundai met een nieuw blok met directe inspuiting: de Theta II GDI. Het viercilinder blok heeft een inhoud van 2,4 liter en levert daarmee 201 pk bij 6.300 toeren. Hyundai geeft een maximum trekkracht op van 250 Nm. Behalve directe inspuiting heeft de nieuwe krachtbron ook 'dual continuously variable valvetiming', waarvoor Hyundai de afkorting DCVVT gebruikt.
De i40 Wagon komt waarschijnlijk ook met de 2,2-liter turbodiesel uit de Santa Fe. Die heeft een vermogen van 197 pk. Andere mogelijke motoren zijn een 1,6-liter viercilinder GDI met 140 pk en een 1.7 CRDi met een vermogen van 125 pk. In april liet Hyundai in New York ook de Sonata Hybrid zien, dus wie weet komt er ook eentje met elektromotor en lithiumpolymeer accu's.
Voor de i40 komt Hyundai met een nieuw blok met directe inspuiting: de Theta II GDI. Het viercilinder blok heeft een inhoud van 2,4 liter en levert daarmee 201 pk bij 6.300 toeren. Hyundai geeft een maximum trekkracht op van 250 Nm. Behalve directe inspuiting heeft de nieuwe krachtbron ook 'dual continuously variable valvetiming', waarvoor Hyundai de afkorting DCVVT gebruikt.
De i40 Wagon komt waarschijnlijk ook met de 2,2-liter turbodiesel uit de Santa Fe. Die heeft een vermogen van 197 pk. Andere mogelijke motoren zijn een 1,6-liter viercilinder GDI met 140 pk en een 1.7 CRDi met een vermogen van 125 pk. In april liet Hyundai in New York ook de Sonata Hybrid zien, dus wie weet komt er ook eentje met elektromotor en lithiumpolymeer accu's.