Hyundai i20 (2023) – Back to Basics
Duurder, maar wel met scherm
De Hyundai i20 is in zijn huidige vorm een kekke kar en is ook in onze vergelijkende testen enthousiast onthaald, maar een verkooptopper is het niet in Nederland. Zou dat aan de uitrusting liggen? We leggen de basisversie van de gefacelifte i20 onder de loep.
Hyundai i20 1.2 MPI i-Motion - €22.795
De huidige, derde generatie van de Hyundai i20 is er sinds 2020, maar kreeg onlangs een opfrisser. Aan de buitenkant herken je de nieuwkomer het eenvoudigst door de neus, die een iets andere grille kreeg. Het logo is daar niet langer onderdeel van, maar wordt nu direct boven de grille aangebracht.
In 2021, kort na de marktintroductie dus, kwam de pre-facelift i20 al eens voorbij in ‘Back to Basics’. Het eerste wat opvalt als we dat artikel erbij pakken, is natuurlijk de prijs. Toen had je een basis-i20 voor €18.635, nu tel je er minimaal €22.795 voor neer. Aan motorisering en uitrustingsniveau verandert er bovendien niets, want we hebben het voor dat instapgeld nog steeds over een turboloze 1.2 MPI met 84 pk, uitgevoerd als ‘i-Motion’. Toch is de prijsvergelijking niet eerlijk, want ook voor de facelift was de i20 al duurder dan bij zijn introductie. Toen de gefacelifte i20 op de prijslijst werd gezet, was hij volgens ons eigen artikel €700 duurder dan voorheen.
In het kader van deze rubriek vonden we nog een prijslijst uit januari, waarin de basis-i20 nog voor €21.795 te boek stond. Daarmee is de i20 precies €1.000 duurder dan begin dit jaar. Die hogere prijs heeft één groot voordeel: de i20 heeft nu standaard een 8-inch touchscreen. Navigatie ontbreekt, maar Android Auto en Apple CarPlay wel, dus is dat eigenlijk geen gemis. Voor de facelift had de basis-i20 op deze plek een cluster met knoppen voor de audiobediening, maar geen volwaardig scherm.
Het instrumentarium is nu ‘digitaal’, maar stel je daar vooral niet te veel bij voor. De in feite gaat het om een 4-inch cluster, naadloos opgenomen in een glasplaat waarin met de bekende ‘wekkerradio-letters’ onder meer de snelheid wordt aangegeven. Dit is wel anders dan voorheen, toen de simpelste i20 gewoon analoge meters had. Als vanouds moet de sleutel in het contact om te starten, maar als vanouds zijn de basis-benodigdheden voor een fijne rit aanwezig. Zo krijg iedere i20 airco en cruisecontrol mee en zorgt een achteruitrijcamera ervoor dat inparkeren een makkie is. De uitgebreide verstelbaarheid van stuur en stoelen garandeert een prettige zitpositie. We missen de middenarmsteun, die vanaf het tweede uitrustingsniveau (de Comfort, € 24.495) wordt geleverd. Opvallend: volgens de prijslijst zijn de opbergvakken in de achterdeuren pas standaard vanaf de Comfort. Wie passagier is in een i-Motion, moet losse spullen kennelijk zelf vasthouden.

Boven het 'oude' basis-dashboard, onder het nieuwe. Let op de radio/het scherm, maar ook op het instrumentarium.
15-inch wieldoppen
Aan de buitenkant is goed te zien dat je met de basisversie van doen hebt. Opnieuw is uni-wit de enige ‘gratis’ kleur. Andere uitvoeringen krijgen bovendien stuk voor stuk meer ledverlichting mee, waarbij alleen het topmodel Premium voor álle verlichtingsfuncties led-techniek gebruikt. De i-Motion is bovendien de enige i20 die op 15-inch wielen staat, én de enige met stalen wielen en wieldoppen.
Met zijn huidige, flink gestegen vanafprijs is de Hyundai i20 één van de voordeligste auto’s van zijn segment. Tegen een Dacia Sandero kan hij niet op, maar concurrenten als de Opel Corsa, Peugeot 208 en Volkswagen Polo zijn duurder. De voordeligste Toyota Yaris is met €21.695 iets voordeliger dan de i20, terwijl de eveneens gefacelifte Renault Clio nagenoeg even duur is.
Omdat een lijstje overzichtelijker is dan tekst, zetten we de opvallendste standaarduitrusting van de Hyundai i20 i-Motion nog even op een rij:
- In hoogte verstelbare stoel
- In hoogte en diepte verstelbaar stuur
- In twee delen neerklapbare achterbank
- Lichtsensor
- Airco
- Cruisecontrol
- Achteruitrijcamera
- Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
- 8-inch multimediascherm met draadloze Android Auto en Apple CarPlay
Heel wat, maar dat betekent dat de volgende zaken ontbreken op de instap-i20:
- Ledverlichting rondom
- Lichtmetaal
- Opbergvakken in achterdeuren
- Middenarmsteun voor en achter
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | i20 1.2 MPI i-Motion |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.100 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.197 cc |
Maximaal vermogen | 62 kW / 84 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 118 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.065 mm / 1.775 mm / 1.450 mm |
Wielbasis | 2.580 mm |
Massa leeg | 988 kg |
Laadvermogen | 562 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 910 kg / 450 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 173 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,1 s |
CO2-uitstoot (WLTP) | 119 g/km |
PRIVATE LEASE Hyundai i20

Had je deze auto's al gezien?

Hyundai i20 1.0 T-GDI 6MT Comfort MHEV | Navigatie | Achteruitrijcamera | Cruise Control | Airco |
- 2025
- 15 km

Hyundai i20 1.2 COMFORT | AKTIEPRIJS | RIJKLAAR | DIRECT LEVERBAAR |
- 2025
- 25 km

Hyundai i20 1.2 MPI Comfort Smart Digitaal dashboard | Apple/Android | Parkeer camera | Cruise control
- 2024
- 30.077 km