AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Hybride dubbeldekkers in Londen
15
In Londen zijn zeventien hybride dubbeldekkers in gebruik genomen. De dieselmotor is ongeveer de helft van het formaat van een normale bus en lithium iontechniek zorgt voor de rest van het vermogen.
Londen heeft met zijn progressieve burgemeester Ken Livingstone het plan om één van meest duurzame steden ter wereld te worden. Daarom zijn er nu zeventien hybride bussen in gebruik genomen. De elektromotor daarvan is gekoppeld aan lithium iontechniek en kan onder meer remenergie hergebruiken. De dieselmotor waaraan deze elektronica is gekoppeld, heeft maar de helft van het formaat van een normale krachtbron die dienstdoet in een bus.
De bus heeft geen conventionele versnellingsbak en volgens fabrikant Alexander Dennis is het hybridesysteem bijzonder licht, zodat de bus relatief weinig weegt – en dat is dan weer goed voor het verbruik.
Hybride bussen met deze techniek rijden al rond in New York, San Fransisco, Houston, Toronto en Ottawa. In totaal zijn er al 1.500 in gebruik. Tot dusver is met de hybride diesels al 70 miljoen mijl afgelegd en volgens de fabrikant is er al vijf miljoen liter diesel mee bespaard en zo'n 50.000 ton CO2.
Lees ook
Nieuws
Ook in 2026 korting op accijns benzine en diesel
Seat Exeo ST Sport 2.0 TSI – 2010 – 305.356 km - Klokje rond
Nieuws
Renault Captur: populaire cross-over krijgt sterkere benzinemotor
Nieuws
De nieuwe T-Roc is de eerste hybride Volkswagen in jaren
Nieuws