Hou deze nieuwe youngtimers in de gaten

Geïntroduceerd in 2003

Toyota Prius

Huh, 2003? Dat is toch zéstien jaar geleden? En dat terwijl een auto al bij vijftien de youngtimerstatus heeft. Dat klopt, maar van een auto die in dat jaar op een draaischijf op een autoshow zijn wereldprimeur beleeft, duurt het wel even voordat de eerste exemplaren aan de klanten worden afgeleverd. Vandaar dat we 2003 kiezen als introductiedatum. Als je voor deze auto’s zoekt met bouwjaar 2004 op de Europese occasionsites, vind je gegarandeerd een paar vroege exemplaren. Ze hebben het allemaal in zich om de komende jaren uit te groeien tot de youngtimers van zakelijk rijdend Nederland. Hou ze dus in de gaten ...

Bentley Continental GT - Te koop vanaf € 30.000

Betaal je al genoeg belasting en wordt het tijd om de winstcijfers van je onderneming eens serieus te drukken? Dan raden we je van harte de Bentley Continental GT aan. Voorzien van een 6,0-liter W12 met twee turbo’s lust die hem flink en ook de garagekosten mogen er wezen. We raden je aan om er eentje op te halen met een fikse onderhoudsachterstand, zodat er misschien wel een vijfcijferige garagerekening in je boeken komt.
Zonder gekheid: een Bentley Continental GT is een heerlijke auto. Denk niet dat hij later veel geld waard wordt, want daarvoor zijn er te veel van gemaakt. Deze auto is uit de tijd dat Volkswagen eigenaar werd van het edele Britse merk en de Continental-reeks toevoegde als volumemodel. De W12 vind je, weliswaar zonder turbo’s, ook in de Volkswagens Phaeton en Touareg.

BMW 5-serie - Te koop vanaf € 4.000

De BMW E39 is een tijdlang de Opel Kadett van zzp’end Nederland geweest. Elke ondernemer had er wel eentje. Die BMW 5-serie zat kwalitatief zo goed in elkaar dat het gemakkelijk lukte om hem een tweede leven te geven als youngtimer voor dagelijks gebruik. Nu zijn de vroegste E60’s de leeftijd van vijftien jaar gepasseerd. Die zal het een stuk moeilijker krijgen met zijn tweede leven. Niet alleen omdat de vormgeving wat meer omstreden is, maar ook omdat hij technisch niet zo vlekkeloos in elkaar zit als zijn voorganger.
De echte liefhebber zet zijn zinnen natuurlijk op de M5, met de V10-motor. Maar wees gewaarschuwd: die is, samen met zijn SMG-versnellingsbak, berucht om zijn gecompliceerde techniek, waaraan regelmatig voor vele duizendjes moet worden versleuteld. Die is dus zeker niet geschikt voor dagelijks gebruik.
Leuk om te weten: ook de van de E60 afgeleide 6-serie (E63) bereikt de youngtimerstatus. Ook die ligt een beetje moeilijk op het netvlies. Al moeten we zeggen dat de jaren hem goed staan. Deze staan te koop vanaf ongeveer € 9.000.

Volkswagen Golf V, Touran - Te koop vanaf € 2.500

Moeten youngtimers altijd maar dikke auto’s zijn? Welnee. Hou het eens simpel en kies voor een Volkswagen Golf V. Die is kwalitatief dik in orde en er zijn massa’s van te koop. Zijn MPV-broer heeft dezelfde leeftijd. Van het bezitten van een Volkswagen Touran wordt het leven niet per definitie leuker, maar wel gemakkelijker. Deze modellen zijn nog uit de tijd dat Volkswagen auto’s bouwde die technisch bijna feilloos zijn. Eentje met een FSI-motor is zeker het overwegen waard. Met de diesels hebben we wat meer moeite. Die zijn weliswaar zeer zuinig en betrouwbaar, maar de milieuzones maken het leven er voor de bezitters van die auto’s niet gemakkelijker op.

Smart Roadster - Te koop vanaf € 3.000

Een auto die wél gegarandeerd kans maakt om klassieker te worden, is de Smart Roadster. Inmiddels hebben de oudste exemplaren daarvan ook de youngtimerstatus bereikt. De Smart Roadster is een sportauto zoals die ooit bedoeld is, klein van formaat, met een bescheiden motor en licht van gewicht. Zo dartel je van bocht naar bocht. Meer heb je niet nodig voor ultiem rijplezier. Of wacht even: toch wel. De gerobotiseerde handbak die deze Smart aan boord heeft, is een flinke domper op de feestvreugde. Een handgeschakelde Smart Roadster bestaat helaas niet. Er zit niets anders op dan dit ongemak voor lief te nemen.

Kia Opirus - Te koop vanaf € 2.500

Zelfs de Kia Opirus vergeten we niet. Wat zullen de Europese importeurs geschrokken zijn toen de eerste exemplaren van dit vlaggenschip bij ons op de kades stonden! Hij doet denken aan een Jaguar (voorkant) of een Mercedes (achterkant) en dat dan overgoten met een flinke dosis Koreaanse saus: gezien door onze Europese ogen ziet het er werkelijk niet uit.
Na vijftien jaar zijn er best nog wat exemplaren over. Het is een betrouwbare auto gebleken en met de 3,5-liter V6 ben je binnen de kortste keren de beste maatjes met je tankstationhouder. Het is een leuk curiosum; maar de fout om zo’n expliciet Aziatische auto naar Europa te brengen, zullen ze bij het hedendaagse Kia niet gauw meer maken. In onze lijst mag deze rariteit niet ontbreken, maar wij kijken graag nog even een deurtje verder voordat we tot aanschaf overgaan.

Alfa Romeo GT - Te koop vanaf € 2.000

De Alfa Romeo GT is een fraaie coupévariant van de al niet veel minder fraaie 156. Binnen het Alfa Romeo-programma uit die tijd bekleedde hij een opvallende rol, want er was immers ook al de GTV, een sportcoupé, die in de basis eveneens een afgeleide van de 156 was. De GT was echter een vierzitter, al blijft het op de achterbank van elke coupé inschikken.
De GT gaat de historie in omdat het de laatste Alfa Romeo was met de beroemde Busso V6, de motor die je het idee geeft dat je een orkestje voor je knieën hebt als je ermee gaat gasgeven. Die heb je echter niet per se nodig voor goed rijplezier, een Twin Spark voldoet ook. Let daarbij echter wel op olieverbruik.
Verder kent de GT dezelfde kwalen als de 156. Let dus op de hoeveelheid roest aan de subframes en reserveer geld voor af en toe een nieuw draagarmpje her en der en elke drie(!) jaar een nieuwe distributieriem.

Toyota Prius II - Te koop vanaf € 4.000

Van de eerste generatie Toyota Prius werd bijna geen bout verkocht en van deze tweede generatie aanvankelijk ook niet. Totdat vanuit de overheid werd besloten dat je zo’n Prius tegen lage bijtelling kon rijden. Menigeen kwam erachter dat je jezelf soms wel een maandsalaris per jaar cadeau kon doen als je een Prius ging leasen. We hadden een boel te klagen over de Prius, want onderweg was het maar een gevoelloos ding en de cvt was ook iets waaraan we maar niet konden wennen. Uiteindelijk is het helemaal niet zo’n prettige auto.
Als tweedehands auto is de Prius echter een aanrader. Hoewel hij vol met innovatieve techniek zit, gaat er nooit iets kapot aan en verslijt er nauwelijks iets. En laten we ook het lage verbruik van 1:20 niet vergeten. Er is bovendien ruimte voor het ganse gezin. Voor degene die een auto zoekt om van A naar B te gaan en verder niets bestaat er geen betere auto dan een Prius.
Reken echter niet op een koopje, want de gebruikte Prius is gewild. Vooral vanuit het buitenland zijn er kapers op de kust. In Moskou rijdt menig Prius rond als taxi met de Nederlandse dealerstickers er nog op. En zo is onze subsidie op lage CO2-uitstoot naar het buitenland geëxporteerd.

Subaru Legacy - Te koop vanaf € 4.500

Soms, heel soms, lukt het Subaru om een móóie auto op de markt te brengen. Vijftien jaar geleden lukte dat weer eens met de vierde generatie Legacy. Je kocht hem als sedan, Touring Wagon of als Outback; in dat laatste geval was het een soort semi-SUV. Ook deze Legacy is wat je van een Subaru mag verwachten. Een boxermotor (in de laatste jaren desnoods als diesel) en vierwielaandrijving zijn als vaste waarden aanwezig.
Ook typisch Subaru is dat je een gebruikt exemplaar met en lampje moet zoeken. En als je er eentje hebt gevonden, is die nog flink aan de prijs ook. Als wij een youngtimer van de zaak zouden mogen rijden en het wat meer geld mag kosten, zouden we zonder meer kiezen voor de H6. Een zéér dungezaaide uitvoering met een zescilinder boxer. Laat de mensen die niet beter weten maar lekker in hun BMW’s en Mercedessen rondrijden. Jij hebt met die H6 een exotische Japanner onder je kont en hopelijk ook een mkb-brandstofpas in je zak.

Jaguar XJ - Te koop vanaf € 7.500

‘Roestgevoelig’, ‘onbetrouwbaar’, ‘hartstikke duur allemaal’. Een paar vooroordelen die je tot op de dag van vandaag over Jaguar kunt horen. Meestal is dat van mensen die verhalen uit de tweede of derde hand hebben. Als je personen spreekt die ook daadwerkelijk een Jaguar rijden, kom je er algauw achter dat het allemaal reuze meevalt. Al moet je zo’n auto natuurlijk niet kopen als je goedkoop wilt autorijden.
Deze XJ heet in kennerskringen ‘X350’. Het is de laatste die de klassieke vorm heeft die stamt uit de jaren 60. Bij de generatie die hierop volgt, kwam er een modernere designtaal. Dat was geen overbodige luxe, want een beetje oubollig is hij natuurlijk wel. Zijn aluminium carrosserie houdt het gewicht binnen de perken, maar o wee als je er eens schade mee rijdt ...
Deze Jag is gebouwd onder de regie van Ford, wat destijds het moederbedrijf was. Dat is goed nieuws voor de betrouwbaarheid van de techniek en de bouwkwaliteit. Je kon hem kopen met een V6, een V8 of zelfs een V6-diesel. Leuke wetenswaardigheid is dat dit de laatste XJ was waarvan ook een Daimler-variant bestond. Officieel is dat een eigen merk, maar in de praktijk een nóg luxueuzer uitgevoerde Jaguar. Je herkent hem altijd gemakkelijk aan de ribbels in de grille en de verchroomde ‘snor’ op de achterkant.

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.