Hoog zitten maar geen bakbeest? Deze compacte 'premium'-SUV's koop je voor €17.500
Met een vleugje premium
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
De Mazda CX-3 is een compacte hoogzitter die het zonder opvolger moet doen, tenzij je de iets grotere CX-30 als diens opvolger ziet. In elk geval voor ons reden om in deze aflevering van Op Zoek Naar … eens aandacht aan zo’n gebruikte Japanner te besteden. Omdat Mazda tegenwoordig prachtige interieurs bouwt, die we bijna als premium zouden willen betitelen, zoeken we er nog twee van dat soort cross-overs bij.
Zeg je ‘premium’, dan zeg je ‘Audi’, dus portretteren we eveneens een Q2, eveneens een auto zonder opvolger. Grootste concurrent daarvan is de Mini Countryman, maar omdat we die al eens in onze occasionzoektocht 'Op Zoek Naar' hebben gehad, nemen we een ander model dat zich kenmerkt door een bijzonder binnenste: de huidige generatie Peugeot 2008. Ons budget is ditmaal €17.500.
Mazda CX-3 SkyActiv-G 120 Sport Selected – 2019 – 95.017 kilometer – €17.400
Met ons budget zit je qua CX-3 zo’n beetje op de grens tussen pre- en post-facelift. Wij zoeken het faceliftmodel, omdat het wat stoterige onderstel van de oer-CX-3 plaats heeft gemaakt voor een comfortabeler afstemming. En uiteraard gaan we voor de handbak! Zo komen we uit bij bijvoorbeeld deze Mazda CX-3: met nog geen ton op de klok wacht hij op zijn derde eigenaar. Helaas is hij uitgevoerd in het wat saaie grijs, waardoor het fraaie, zogeheten kodo-design niet helemaal uit de verf komt, dus gaan we maar gauw naar binnen. Daar ontwaart de bestuurder een helder opgezet en uit mooie materialen opgebouwd dashboard. De zitpositie is prima en als vanzelf valt je hand op de pookknop van de zesbak, klaar voor een fijn potje sturen. Welnu, ook de facelift-CX-3 biedt dat. Weliswaar zijn vering en schokdemping aangepast en is vóór een dunnere stabilisatorstang gemonteerd, rijdynamiek is nog altijd aanwezig. Ook op detailniveau is aan het comfort gedacht: iets dikker plaatwerk en dito glas en hemelbekleding bijvoorbeeld, zodat geluiden vanbuiten minder binnendringen. Het maakt van deze occasion een goed doordachte auto met een mooie balans tussen comfort en sportiviteit (nog altijd is de CX-3 een koersvaste vierwieler, die zich met plezier en veel gevoel de hoek om laat sturen). De ruimhartige uitrusting doet eveneens een duit in het zakje. Nadelen zijn er ook. De CX-3 is gebaseerd op de 2 en dat is achterin geen ruimtewonder. Ondanks zijn niet kleine buitenmaten is er achterin weinig plek voor drie. Mazda wist dat en heeft de facelift gebruikt om een achterbank te monteren, waarvan de middenarmsteun bekerhouders bevat; meer een twee- dan een driezitsbank dus. Ook de kofferruimte houdt niet over. De dikke, atmosferische tweeliter met zijn opmerkelijk hoge compressieverhouding van 14,0:1 doet smeuïg zijn werk, maar is uiteraard minder fel dan de kleine turboblokjes van tegenwoordig.
Signalement
Merk Mazda
Type CX-3 SkyActiv-G 120 Sport Selected
Bouwjaar november 2019
Kilometerstand 95.017
Vraagprijs €17.400
Waar te koop? CVW Automotive, Nijkerk
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.998 cc
Max. vermogen 89 kW/121 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 206 Nm bij 2.800 tpm
Leeggewicht 1.159 kilo
Bagageruimte 350 l/1.260 l
Max. aanhanger geremd 1.200 kilo
Gem. verbruik 1 op 16,1
0-100 km/h 9,0 s
Topsnelheid 192 km/h
Audi Q2 1.0 TFSI Sport – 2017 – 118.560 kilometer – €17.250
Net zoals de Audi A1 nimmer het succes van aartsconcurrent Mini kon benaderen, geldt hetzelfde voor de Q2, die zich vergeefs vastbeet in diens Countryman. Voor dat geld wil de autokoper iets originelers dan een luxere respectievelijk verhoogde Volkswagen Polo, was een regelmatig gehoord argument. Resultaat: ook de Q2 krijgt geen opvolger. Niet een reden om de auto af te serveren: zo hebben achterpassagiers en bagage in de Q2 beduidend meer ruimte dan in de CX-3. Heb je een gezin, dan ben je in de Duitser dus beter af.
Ben je alleen of met z’n tweeën, dan ligt het eraan wat jouw voorkeur geniet. Daarom focussen we hier op de kleinste Audi-cross-over, en wel deze zwarte Audi Q2: ouder en met meer kilometers, ook tweevoormalige eigenaren en eveneens garantie tegen meerprijs. Onder de kap de bekende geblazen 1.0-driecilinder, die zuiniger en feller (dankzij de turbo) is, maar minder smeuïg. Op prestatiegebied maakt het weinig uit. De NV-415-L is de Sport-uitvoering. We zien fraai lichtmetaal, een bijna overdadige grille en her en der aluminium accenten. Het dashboard is net zo overzichtelijk, maar wat zakelijker opgezet als dat van de Mazda en vertoont A3-trekken. Zijn gevorderde leeftijd vertaalt zich in een vrij priegelig multimediaschermpje.
Het meubilair is stevig en ook hier (voorin) een opvallend lage zitpositie. Zonder de CX-3 naar de kroon te steken, is de Q2 voor Audi-begrippen aardig dynamisch. Het onderstel is vrij stevig, maar niet oncomfortabel, waardoor de cross-over zich na een snelle bocht snel herstelt. Onderstuur is beperkt aanwezig en goed controleerbaar, wat mede te danken is aan de progressieve besturing: rechtuit mooi rustig (prettig tijdens lange ritten), in scherpe bochten meer feedback,ook van de wielen. Qua goodies moet de Q2 de CX-3 voor laten gaan. Resumerend: meer ruimte, maar minder luxe. De CX-3 is net wat meer fun, de Q2 wat zakelijker. Wel is de CX-3 een stuk jeugdiger; dat is de prijs van de vier ringen.
Signalement
Merk Audi
Type Q2 1.0 TFSI Sport
Bouwjaar mei 2017
Kilometerstand 118.560
Vraagprijs €17.250
Waar te koop? Ropali Cars Raamsdonksveer, Raamsdonksveer
Technische gegevens
Motor 3-cil. in lijn, 999 cc, turbo
Max. vermogen 85 kW/116 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel 200 Nm bij 2.000 tpm
Leeggewicht 1.180 kilo
Bagageruimte 405 l/1.050 l
Max. aanhanger geremd 1.300 kilo
Gem. verbruik 1 op 19,6
0-100 km/h 10,1 s
Topsnelheid 197 km/h
Peugeot 2008 1.2 PureTech 100 Active Pack – 2021 – 59.128 kilometer – €17.450
Peugeot heeft zich in het verleden geen goede dienst bewezen met de gevoelige PureTech-motoren, wat zich vertaalt in een behoorlijke afschrijving van zijn modellen. Nemen we als voorbeeld deze fraai koperkleurige Peugeot 2008: voor hetzelfde geld als de andere twee rijd je in veruit de jongste occasion met de minste kilometers. Op papier een aantrekkelijk aanbod, maar de praktijk kan weerbarstiger zijn. Immers, wat is de staat van de distributieriem bij deze import-occasion? Bij de aanbieder – een Bovag-bedrijf – kost garantie extra, maar dat moet je dus altijd doen. En over motorisering gesproken: deze generatie is er onder meer met 102 en 130 pk benzinemotoren. De GPB-90-P heeft de lichtste van die twee aan boord en dat zie je aan de prestaties: de minste van dit trio, terwijl hij toch niet de zuinigste is. Het wagengewicht is namelijk ongeveer gelijk, zodat de driepitter er harder aan moet trekken.
Het uit prima materialen opgebouwde interieur lijkt veel op dat van de 208, dus ook hier de kenmerkende i-Cockpit met zijn kleine stuur dat altijd (even) gewenning vraagt. Wat niet van de 208 is overgenomen, is de binnenruimte, want die is veel royaler. Ook op de achterbank vindt zelfs een flinke volwassene genoeg plek voor benen en hoofd. Hetzelfde geldt voor de bagageruimte: met alles neergeklapt biedt hij 1.467 liter, zomaar 400 liter meer dan de Q2. De besturing is niet zo scherp als die van de CX-3, maar toch biedt de Fransman veel gevoel met het wegdek en laat hij zich lekker in de bochten zetten. Wel merk je dat hij een stuk hoger is dan de 208. Het geportretteerde model is de Active Pack. Die zit net boven de basis en biedt eigenlijk alles wat je tegenwoordig mag verlangen. Het uitrustingsniveau van de Q2 staat zo’n beetje op gelijke hoogte, de CX-3 is het meest uitbundig.
Signalement
Merk Peugeot
Type 2008 1.2 PureTech 100 Active Pack
Bouwjaar juni 2021
Kilometerstand 59.128
Vraagprijs €17.450
Waar te koop? Autobedrijf Hoefnagel Oosterhout, Oosterhout
Technische gegevens
Motor 3-cil. in lijn, 1.199 cc, turbo
Max. vermogen 75 kW/102 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 205 Nm bij 1.750 tpm
Leeggewicht 1.167 kilo
Bagageruimte 405 l/1.467 l
Max. aanhanger geremd 1.200 kilo
Gem. verbruik 1 op 18,5
0-100 km/h 12,0 s
Topsnelheid 183 km/h
Welke compacte hoogzitter met premium-aspiraties spreekt jou het meest aan?
Mits met sluitende onderhoudshistorie en voldoende garantie is de Peugeot 2008 een sterke aanbieding, want hij is veruit de jongste van het stel. Daarbij biedt hij veel binnenruimte. Wel vraagt de Fransman qua bediening de meeste gewenning, als die al komt. De Q2 en de CX-3 zijn vanbinnen veel traditioneler van opzet. De Mazda paart dat aan fijne rijeigenschappen en een mooie uitrusting, maar is beduidend krapper. Bij de Audi betaal je voor zijn naam. Niet dat deze Q2 duurder is, maar wel een stuk ervarener. Wat zou jouw keuze zijn?
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 2008 1.2 PureTech GT Pack | Schuif- Kanteldak | Stoelverwarrming | Focal |
- 2022
- 40.914 km

Audi Q2 35 TFSI S-Line Automaat*Leder*Camera*19 inch*
- 2019
- 111.964 km

Audi Q2 35TFSI 150PK S-Tr. PACK Business LEER | NAVI | FULL LED | STOELVERW. | CLIMA | CRUISE | ELEK. KLEP
- 2019
- 94.458 km