Honda wil minder motoren en meer EV’s maken in China
Redden wat er te redden valt
Honda was ooit heel groot in China, maar levert net als veel andere buitenlandse automerken flink in. Daarom schrapt Honda een productielijn voor verbrandingsmotoren en investeert het juist meer in de EV-productie in China.
Honda behoorde tot voor kort tot de grootste Niet-Chinese autobouwers in China. Hoewel de daling in 2023 al was ingezet, stond het merk toen nog wel op een vierde plek in de merken top-10. In 2024 ging er nog eens 30 procent van de verkopen af en moest Honda genoegen nemen met plek zes. Honda verkocht in dat jaar voor het eerst in negen jaar minder dan een miljoen auto’s in China, stelt Nikkei Asia. Dat medium brengt nu het nieuws naar buiten dat joint-venture Dongfeng Honda zijn productiecapaciteit voor verbrandingsmotoren in China halveert door een productielijn in een fabriek in de provincie Guangdong. Volgens Nikkei heeft de sluiting van de lijn gevolgen voor zo’n 30 procent van de totale benzineauto-productie van Honda in China, niet mis dus. Een andere Chinese JV van Honda, GAC Honda, sloot in januari eveneens een fabriek voor benzine-auto’s. Honda was in China dan ook relatief groot op juist dat gebied, wat gezien de toenemende vraag naar zogenaamde New Energy Vehicles (PHEV’s en EV’s) geen goed nieuws is. Tel er de rap toenemende concurrentie van Chinese automerken bij op, niet zelden groot op EV-gebied, en je begrijpt waarom veel buitenlandse automerken het momenteel zwaar hebben in China.
In een poging het tij te keren - of te redden wat er te redden valt – wil ook Honda zich meer gaan toeleggen op EV’s in China. Het goede nieuws is dat een in 2022 aangekondigde EV-fabriek van Dongfeng Honda eerder dit jaar officieel werd geopend. Die fabriek verdubbelt de EV-productiecapaciteit van Dongfeng Honda naar 240.000 exemplaren, zodat Honda hopelijk wat kan meeliften op de stijgende vraag naar elektrische auto’s in China. Honda hoeft daarvoor overigens niet alleen maar te leunen op het nogal schamele Europese EV-aanbod van het merk, maar voert in China onder meer de kakelverse EV’s uit de vorig jaar voorgestelde ‘Ye Series’.