Honda verlaagt EV-doelen wederom, nieuw logo ook voor hybrides
Nog groter aandeel hybrides
Honda heeft serieuze EV-plannen, maar ziet toch af van het eerder gestelde ‘zero-emission-percentage’ voor het jaar 2030. Het zet ter compensatie nog meer in op hybrides en voorziet die auto’s ook van het nieuwe merklogo dat aanvankelijk alleen op EV’s zou verschijnen.
40 procent in 2030, dat was in 2021 nog het doel van Honda op zero-emissie-gebied, een categorie waar we bij dit merk zowel batterij-elektrische auto’s als waterstofauto’s toe mogen rekenen. Honda heeft dat doel later kennelijk al eens stilletjes bijgewerkt naar 30 procent in 2030, maar ziet nu zelfs van dat lagere percentage af. Het merk waagt zich niet aan nieuwe voorspellingen, maar houdt het bij de mededeling dat dit doel niet zal worden gehaald. Dat ligt volgens Honda zelf uiteraard niet aan de inspanningen van het merk, want met de Honda 0 sedan en SUV komt er genoeg nieuws aan op elektrisch vlak. De oorzaak van het niet halen van de doelen moet dan ook worden gezocht in wat we wel vaker horen: ‘de markt’ valt tegen. Honda benadrukt dat het wel van mening is dat EV’s uiteindelijk de optimale oplossing zijn voor het schoner krijgen van personenauto’s.
De Honda 0-modellen bij het nieuwe Honda-logo, dat nu ook 'gewoon' voor hybrides zal worden gebruikt.
Die Honda 0-modellen brengen veel nieuws voor Honda, waaronder een nieuw logo (nee, niet de auto). Het is een simpeler variant van de ‘H’ die we al zolang kennen en zou aanvankelijk alleen voor EV’s worden gebruikt. Nu blijkt wat toch al logischer was: Honda gebruikt dit nieuwe beeldmerk ook gewoon op andere modellen. Wel beperkt het zich daarbij tot HEV’s, hybrides dus. Voor die hybrides komt Honda met een nieuw hybridesysteem, dat 30 procent minder kost om te maken dan het huidige systeem en zelfs 50 procent minder dan het systeem dat Honda in 2018 lanceerde. En nu maar hopen dat die percentages wel in stand blijven …