Honda S 2000 nog beter
De S 2000 valt zonder twijfel in de categorie kleine superauto, maar Honda heeft hem nog eens goed onder handen genomen. Met een grotere motor en tal van wijzigingen is het nóg leuker om met de nieuwe S 2000 de weg op te gaan.
Deze keer is het wat radicaler uitgepakt. De S2000 heeft een grotere motor, aangepaste wielophanging en een betere zesversnellingsbak gekregen. Daarnaast zijn er ook wijzigingen aan de carrosserie doorgevoerd. De cilinderinhoud van de viercilinder is vergroot van 2-liter naar 2,2-liter. Het maximum vermogen van de 2.2 is eveneens 240 pk, maar dat wordt nu bereikt op 7800 tpm (was 8300 tpm), terwijl het maximum koppel wél is gestegen: van 207 Nm bij 7500 Nm naar 218 Nm bij 6500 tpm. De prestaties zijn grotendeels gelijk gebleven met 6,2 s voor de sprint van 0-100 km/h en met een topsnelheid van 249 km/h (was 241 km/h).
Onze Engelse collega Peter Lyon van AutoExpress heeft al met de nieuwe versie gereden en vonden de resultaten opvallend. Letterlijk zeggen ze dat "de S2000 is nu zoals de technici hem hebben bedoeld". Vanaf 4000 tpm merk je de extra power en als je 6000 tpm hebt bereikt zorgt het VTEC-systeem ervoor dat hij blijft doorgaan. De versnellingsbakverhoudingen zijn nu wat langer en de het schakelen zelf gaat gemakkelijker.
Verder is de besturing nog directer en is de voorkant van de auto stijver afgesteld. De rijhoogte achter is verlaagd en de veren zijn een pietsje zachter. Daarmee wordt de neiging tot plotseling overstuur opgevangen. scherpere besturing. Lyon vindt de nieuwe S2000 nog leuker rijden dan voorheen en zegt dat hij zelfs beter is dan de briljante Porsche Boxter.