Honda komt in 2026 met nieuwe EV-familie: 0-serie

Taartpunt en balzaal

Honda 0-serie
Honda 0-serie CESHonda 0-serieHonda 0-serie CESHonda 0-serieHonda 0-serieHonda 0-serie

Wat volledig elektrische auto's betreft loopt Honda bepaald niet in de voorhoede. Dat moet anders en dat gáát straks  anders zijn, bezweert Honda. In 2026 brengt het de eerste modellen van een compleet nieuwe EV-familie uit: de 0-serie. Tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas blikken de Japanners met twee studiemodellen vooruit op de eerste 0-modellen.

De e:NY1 is de enige elektrische Honda die je momenteel in Europa kunt bestellen. Een is beter dan geen, maar het elektrische modellengamma van Honda loopt niet bepaald over in veelzijdigheid. De fabrikant wil vanaf 2040 overal ter wereld enkel nog volledig elektrische auto's óf modellen met een brandstofcel aan boord verkopen. Dat betekent: werk aan de winkel. Tot en met 2030 lanceert Honda wereldwijd dertig nieuwe elektrische auto's. Lang was nog onduidelijk wat Honda in Europa op EV-vlak gaat uitspoken. We weten nu iets meer.

Nul

Tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas laat Honda het startschot klinken van de '0-serie', een reeks volledig elektrisch aangedreven en wereldwijd te voeren nieuwe auto's. Inderdaad: wereldwijd. Je kunt de 0-modellen eveneens in Europa verwachten. Tijdens de CES tilt Honda de Saloon en de Space-Hub op het podium, twee studiemodellen waarmee het een grof beeld schetst van wat je van de eerste elektrische auto's van de 0-serie kunt verwachten. Dat het de Japanners met de 0-serie menens is, blijkt wel uit het feit dat zij voor de elektrische modellen een eigen Honda-logo hebben ontworpen. Dat bestaat opnieuw uit een H, maar is veel eenvoudiger van opzet dan het gebruikelijke Honda-embleem. Waarom 'nul-serie'? Volgens Honda omdat het de EV's van deze lijn 'vanaf nul' ontwikkelt. Het gaat dus om zogenoemde dedicated elektrische modellen, auto's die niet óók met een verbrandingsmotor leverbaar zijn en van meet af aan als EV zijn bedoeld. Verder staat '0' volgens het merk voor 'nul milieubelasting' en 'nul dodelijke verkeersongelukken'.

Honda 0-serie

Honda's logo voor de modellen van de 0-serie.

De eerste modellen van Honda's 0-serie komen in 2026 op de markt. Als eerste in Noord-Amerika overigens. Wanneer de eerste exemplaren naar Europa komen, weten we nog niet. Wel meldt Honda dat de Japanse, Aziatische en Europese marktintroductie net als die in Afrika, het Midden-Oosten en Zuid-Amerika volgen na de Noord-Amerikaanse.

Tegen dikke EV's

Honda zegt het 'dikke en zware' imago van elektrische auto's te willen omzeilen. Zo moeten de modellen van de 0-serie onder meer relatief laag zijn, onder meer door de toepassing van een EV-platform dat een lage vloerhoogte mogelijk moet maken. Daarnaast moeten ze in zekere zin licht en vooral dynamisch aanvoelen. Honda belooft bovendien dat de modellen van de 0-serie als 'meer betaalbare EV's met geautomatiseerde rijfuncties' op de markt komen. Daarnaast moeten ze zijn volgestopt met slimme software en kunstmatige intelligentie zodat ze 'leren' van hun berijders en inzittenden. Honda spreekt verder van lichtgewicht accupakketten met een hoge dichtheid, e-axles, een grote actieradius en aerodynamische vormgeving. Een accupakket van 15 procent tot 80 procent volladen met stroom moet in 10 tot 15 minuten lukken.

Honda 0-serie

Honda's Saloon: het elektrische vlaggenschip.

Saloon en Space-Hub

De Saloon is het lage studiemodel dat Honda tijdens de CES heeft getoond. Volgens Honda wordt dit model het vlaggenschip van de 0-serie. Die bijna taartpuntvormige Saloon zou behoorlijk ruim zijn. Uitgebreide informatie geeft Honda nog niet, al geeft het wel aan dat de auto steer-by-wire-technologie aan boord heeft en is volgestopt met - hoe kan het ook anders - duurzame materialen. Een potje sportief sturen? Dat lijkt wel goed te komen. Honda noemt de Saloon de EV waarmee het 'het ultieme rijplezier in het EV-tijdperk' nastreeft.

Honda 0-serie

Overduidelijk: een hub.

De Space-Hub is de EV van de 0-serie waarmee Honda - wij verzinnen het niet - 'het dagelijks leven van mensen wil augmenteren'. Wat dat precies inhoudt laten we aan je eigen fantasie over. Interessant klinkt zoiets op een technologiebeurs als de CES natuurlijk wel. De Space-Hub moet onder meer een flexibel en dus veelzijdig interieur krijgen. Maar Honda's marketingapparaat heeft nog meer bedacht. Zo moet de Space-Hub 'een hub worden die mensen met mensen en mensen met de samenleving verbindt'. Pure pr-poëzie. Wij kijken vooral uit naar de eerste concretere modellen van de 0-serie.

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.