Honda CR-V vanaf 2024 ook op waterstof én met stekker

In kleine oplage gebouwd

Honda CR-V

Het was alweer even stil rond Honda en waterstof, maar nu niet meer: de Japanners gaan vanaf 2024 in de Verenigde Staten auto's met brandstofcel bouwen. Honda zou Honda niet zijn, als die technisch niet net even anders zijn dan die van het overige aanbod. Deze auto, op basis van de aanstaande CR-V, kun je namelijk ook inpluggen.

Twee keer eerder bouwde Honda auto's met een waterstofcel. Die heetten beide Clarity en hadden een lage koets. Dit keer kiezen de Japanners ervoor om zijn waterstoftechnologie in een model gebaseerd op de volgende CR-V te implementeren - een hoge auto dus. Het zou ons niets verbazen als het een auto is die er van buiten simpelweg uitziet als een CR-V, maar onderhuids andere techniek heeft. Zijn aandrijflijn bestaat uit een brandstofcel en een accupakket. Dat laatste is op te laden door in te pluggen, wat uniek is voor een productie-waterstofauto. Volgens Honda combineert dit model de voordelen van rijden op stroom uit een accu met de langeafstandscapaciteiten van een auto op waterstof.

De tweede generatie van de Honda Clarity op waterstof.

Honda neemt de auto in 2024 in kleinschalige productie in de Verenigde Staten. De productie geschiedt in dezelfde fabriek waar Honda de NSX in elkaar schroefde. Daarmee heeft de aanstaande waterstof-CR-V, behalve zijn energiedrager, nog iets gemeen met de Honda's Clarity van weleer. Die werden namelijk gebouwd in dezelfde fabriek als waarin Honda de oorspronkelijke NSX fabriceerde, in Japan.

Kleine aantallen

De productie van de brandstofcelauto moet, getuige de kleinschalige productie, bijdragen aan Honda's kennis over de waterstoftechnologie en niet zozeer een nieuw deel van de markt aanboren. Honda specificeert niet hoeveel waterstof-CR-V's het er wil gaan bouwen. Wel moet de technologie bijdragen aan de ambitie om vanaf 2040 alleen nog uitstootvrije auto's te verkopen. Dat zullen, volgens de Japanners, naar alle waarschijnlijkheid zowel BEV's als FCEV's zijn. Of de CR-V op waterstof ook in Nederland verkrijgbaar zal zijn, is niet bekend. De nieuwe CR-V komt wel naar Nederland, waarover we eerder schreven dat hij straks alleen met hybride en plug-in hybride-aandrijflijnen leverbaar is. Wat dat betreft past deze waterstof-aandrijflijn in het plaatje.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (66)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.