Honda CR-V e:FCEV: waterstof tanken, elektrisch rijden

Plug-in hybride met brandstofcel

Honda CR-V e:FCEV
Honda CR-V e:FCEVHonda CR-V e:FCEVHonda CR-V e:FCEVHonda CR-V e:FCEVHonda CR-V e:FCEVHonda CR-V e:FCEVHonda CR-V e:FCEV Honda CR-V e:FCEV Honda CR-V e:FCEV Honda CR-V e:FCEV Honda CR-V e:FCEV Honda CR-V e:FCEV Honda CR-V e:FCEV Honda CR-V e:FCEV Honda CR-V e:FCEV Honda CR-V e:FCEV Honda CR-V e:FCEV Honda CR-V e:FCEV Honda CR-V e:FCEV Honda CR-V e:FCEV Honda CR-V e:FCEV Honda CR-V e:FCEV Honda CR-V e:FCEV Honda CR-V e:FCEV Honda CR-V e:FCEV Honda CR-V e:FCEV Honda CR-V e:FCEV Honda CR-V e:FCEV Honda CR-V e:FCEV Honda CR-V e:FCEV

De Honda CR-V is in Nederland altijd een hybride of plug-in hybride. Honda komt nu met een uit technologisch oogpunt heel bijzondere nieuwe variant van de CR-V. Dit is de Honda CR-V e:FCEV. Daarmee kun je elektrisch rijden en waterstof tanken. Maar je kunt hem ook opladen!

Auto's met een brandstofcel zijn behoorlijk schaars. Toyota heeft de Mirai, Hyundai de Nexo. Honda heeft straks ook weer een waterstofauto op de menukaart staan: deze CR-V e:FCEV. Om maar met het slechte nieuws te beginnen: vooralsnog komt de Honda CR-V e:FCEV enkel naar de Verenigde Staten en naar thuisland Japan.

De Honda CR-V e:FCEV heeft een 92,2-kW brandstofcel aan boord, maar ook een voor een waterstofauto behoorlijk groot accupakket met een capaciteit van 17,7 kWh. Ter vergelijking: de accu in de Toyota Mirai lust slechts 1,2 kWh. Waarom de CR-V e:FCEV zo'n grote elektrische longinhoud heeft? Welnu: je kunt de SUV niet alleen voltanken met waterstof voor de stroomvoorziening, maar je kunt hem ook aan de lader hangen. Dat maakt het feitelijk een plug-in hybride met brandstofcel. Zonder waterstof in de waterstoftanks kun je alsnog een kleine 50 kilometer elektrisch rijden, aldus Honda. Gooi je de waterstoftank vol het de maximale 4,3 kilo waterstof, dan neemt de actieradius toe tot 435 kilometer. De elektromotor die de wielen aandrijft is 237 pk en 332 Nm sterk.

Helemaal zelf heeft Honda de CR-V e:FCEV niet ontwikkeld. Zo is de nieuwste generatie van de Honda Fuel Cell Module in samenwerking met General Motors tot stand gekomen. Wacht even, nieuwe generatie? Zeker. Honda is bepaald geen vreemde op het gebied van waterstofauto's. Al in 1998 bracht Honda een eerste studiemodel met brandstofcel uit en er zouden er nog diverse volgen. In 2002 introduceerde Honda met de FCX een kleine serie waterstofauto's en in 2007 kwam het merk met de 'Prius-vormige' FCX Clarity. Die vond in 2016 opvolging in de Honda Clarity, die als plug-in hybride, als EV én als FCV met brandstofcel leverbaar was. Helaas niet in Nederland, net als de CR-V e:FCEV.

PRIVATE LEASE Honda CR-V

Lease'm
Honda CR-V 2.0 HEV 2WD Elegance 30th Anniversary Edition
€ 889
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (122)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.