Honda bouwt nieuwe brandstofcel-fabriek in Japan

Zelf ontwikkelen, zelf bouwen

Honda FCEV concept-car

Honda gaat stevig investeren in waterstoftechniek. In thuisland Japan wordt een nieuwe fabriek uit de grond gestampt, bedoeld voor de productie van een nieuwe generatie brandstofcel die helemaal door Honda zelf is ontwikkeld.

Waterstof kansloos als autobrandstof? Volgens de meeste autobouwers wel, maar er zijn wat uitzonderingen. Behalve Toyota, BMW en Hyundai valt ook Honda daaronder. Dat merk investeert stevig in brandstofceltechniek, die het mogelijk maakt om in een voertuig waterstof om te zetten in elektrische energie die kan worden gebruikt om de auto aan te drijven. Er wordt niet alleen een compleet nieuwe generatie brandstofceltechniek in eigen beheer ontwikkeld, maar er komt ook een fabriek die die brandstofcellen mag gaan produceren. Dat moet gebeuren in Moka City, op en rond het terrein van een aandrijflijn-fabriek van Honda die in oktober de deuren sloot. Het gaat echter wel degelijk om een nieuwe fabriek, zegt Honda: de oude faciliteit fungeert slechts hier en daar als basis.

De nieuwe fabriek is straks de eerste die zich geheel toelegt op de productie van door Honda ontwikkelde brandstofcellen en heeft een capaciteit van 30.000 stuks per jaar. Ook bij Honda denken ze overigens niet als eerste aan personenauto’s als het om waterstoftechniek gaat, hoewel dat wel degelijk een optie is. Fabrikanten beschouwen waterstof over het algemeen als een goede oplossing voor grotere voertuigen en is bovendien toepasbaar voor statische toepassingen.

Dat Honda in waterstof echter óók een goede oplossing ziet voor personenauto's, bewees het merk eerder dit jaar door met een CR-V op waterstof te komen. Die auto gaat daadwerkelijk in (kleine) serieproductie, net zoals dat eerder voor onder meer de FCX Clarity gold.

Lezersreacties (89)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.