Het design van de laatste Nissan GT-R is al 23 jaar oud!

Lange aanloop, lange levenscyclus

Nissan GT-R Concept

Prima hoor, dat Nissan al die Micra's, Almera's, Primera's, Maxima's en Patrols de wijde wereld instuurde. Maar nooit eens die superieure Skyline GT-R, die de Japanners als het lekkerste snoepje uit hun eigen winkel angstvallig binnenshuis hielden. Totdat… de GT-R in 2007 werd onthuld, gebaseerd op de concept car die al in 2001 werd getoond. Jawel, het design van de laatste GT-R is echt zo oud!

Het was een klein, maar belangrijk zinnetje in het persbericht dat Nissan naar aanleiding van de Tokyo Motor Show deed uitgaan: 'Nissan is looking to introducing the GT-R in other markets worldwide'. Wereldnieuws! Hoera, eindelijk komt de Nissan der Nissans beschikbaar voor de export, en plakken ze het stuurwiel ook eens aan de linkerkant van de auto. Het vooruitzicht om de Skyline GT-R, zoals het bestaande model voluit heette, in onze contreien te mogen begroeten, was zeer aanlokkelijk. Nissan propte gewoontegetrouw al zijn verzamelde technologische kunnen in de grote tweedeurs coupé, die daardoor als een hightech kanon op wielen te boek stond. Het apparaat had de aandrijving én besturing op vier wielen en wilde dankzij een 2,6-liter V6-turbomotor van 280 pk en 400 Nm soepeltjes de 250 km/h voorbijlopen. Laat die Skyline GT-R dus maar komen, riepen autominnaars in koor. 

Herfst 2001: de GT-R Concept

Maar nee. Geen Skyline voor Europa en ander buitenland. Juist geen Skyline, maar wel het GT-R-gedeelte van die auto. Nissan had wijselijk besloten om de imposante, maar ook best smaakgevoelige en toen al behoorlijk op leeftijd geraakte Skyline-koets te laten voor wat-ie was, ten faveure van een fris nieuw model waarin voldoende Skyline-elementen werden overgenomen om hem toch lid van de familie te laten zijn. En zo aanschouwde de wereld in de herfst van 2001 de kakelverse Nissan GT-R Concept, die de technische lekkernijen van de Skyline op termijn in een beduidend attractievere verpakking overzee zou brengen. 

"Alleen al plaatsnemen achter het stuur van een [Skyline] GT-R bezorgt een gevoel van opwinding dat zich over het gehele lichaam zal uitbreiden", aldus de fabrikant. "De GT-R staat garant voor ultiem rijplezier. Wanneer het gaat om acceleratie, remvermogen en bochtsnelheden presteert de GT-R altijd op het allerhoogste niveau." Verder haalt Nissan aan dat de Skyline GT-R een toppositie inneemt op de Japanse markt en dat zijn hoge prestatieniveau "overal ter wereld voor jaloerse blikken zorgt." En daar moest maar eens een einde aan komen, moeten ze in Japan hebben gedacht. Omdat samen spelen nu eenmaal leuker is dan in je eentje. En verkoopkansen waren er ook buiten Japan volop. 

Specificaties van de concept car zijn nooit bekendgemaakt. Het model had louter de taak om de wereld klaar te stomen voor de komst van het enige echte kanon dat de beroemde naam als productiemodel zou gaan dragen: de Nissan GT-R die exact zes jaar na de concept car aan de wereld werd gepresenteerd. Aan de héle wereld, gelukkig. 

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.