Herstructurering Opel: de eerste informatie
Focus op segmenten met hoge winstmarge
Donderdagochtend laat Opel-CEO Michael Lohscheller samen met Caros Tavares van de PSA Groupe definitief weten hoe Opel precies een plek krijgt binnen het concern. De toekomstplannen die later deze week worden gepresenteerd, moeten van Opel weer een gezond en winstgevend bedrijf maken. De Frankfurter Algemeine Zeitung heeft al de eerste informatie.
Zo zou Opel het aantal modellen dat het voert gaan terugschroeven. Het merk blijft slechts in segmenten actief waarin de grootste winstmarges te halen zijn. Het lijkt er daarmee dus op dat de Karl, een auto in het A-segment, in gevaar komt. Hoe het met de toekomst van de Corsa op lange termijn zit, weten we nog niet. Wel komt er in elke geval nog een nieuwe generatie Corsa. Verder zal de PSA Groupe profiteren van de elektrische knowhow die Opel door de jaren heen heeft opgebouwd (Volt, Ampera-e). Nieuwe technologiën op dat gebied zullen in Rüsselsheim worden ontwikkeld.
In de toekomst zullen alle Opels PSA-techniek gaan gebruiken. Dat houdt dus in dat zaken als platformen, motoren en transmissies van de planken van PSA komen. Ook rijst de vraag welke gevolgen dat heeft voor de nieuwe Corsa. Mogelijkerwijs was de ontwikkeling van die nieuwe generatie al dusdanig ver dat nog voor GM-techniek is gekozen. Ook dit moet spoedig duidelijk worden.
Verder meldt de Duitse krant dat Opels inkopen worden gebundeld met die van de rest van de PSA Groupe, iets wat natuurlijk voor een kostenbesparing moet zorgen. Daarnaast moet Opel in markten actief worden waarin General Motors zich niet waagde. Donderdag weten we meer.
PRIVATE LEASE Opel
