Herinner je je de Citroën Xanthia nog? Die zonder h misschien wel, maar deze...
Name dropping in 1986
Wie alleen de naam hoort van deze concept-car, denkt vanzelf dat het over Citroëns middenklasser uit de jaren 90 gaat. Maar dit is niet de Citroën Xantia, maar Xanthia. Een lettertje meer, een wereld van verschil.
Concept-cars hebben gewoonlijk tot taak om het publiek op een toekomstig model van het betreffende merk voor te bereiden. De carrosserie geeft hints van hetgeen er komen gaat en soms is er ook een nieuwe motor die zich alvast aankondigt. Tegelijkertijd kan een fabrikant via een concept aan ‘name dropping’ doen: het model wordt dan niet onder een geheimzinnige codering gepresenteerd, maar met een naam die op de nominatie staat om een nieuw productiemodel te gaan sieren. Renault bewandelt deze weg vaak (Koleos, Vel Satis, Megane, Laguna en Scenic waren eerst allemaal concepts) en Citroën deed dit ook in 1986.
Dat jaar, op de Salon van Parijs in oktober, verscheen de Xanthia, een kek cabriootje op basis van de AX die in mei van dat jaar was gepresenteerd. Van een Xantia was toen nog lang geen sprake; diens voorganger BX was toen pas een paar jaar op de markt en verkeerde in de kracht van zijn leven. Niettemin is het denkbaar dat Citroën toen al speelde met de gedachte om de nieuwe middenklasser een sierlijke naam te geven in plaats van de toen gebruikelijke combinatie van twee letters.
De Xanthia is een vrolijke Frans om te zien, die ondanks zijn vlotte voorkomen slechts een bijrolletje heeft mogen spelen in de illustere geschiedenis van het merk. Citroën haalde de auto in 2013 uit de mottenballen en parkeerde hem op de klassiekerbeurs Rétromobile. Daar vroeg hij, samen met nog een stel historische cabriolets van het merk, aandacht voor de toen nieuwe Citroën DS3 Cabrio.
Citroën Xanthia tijdens Rétromobile in 2013.
Mooi dat de Xanthia daarbij was, want de rode rakker mag best als een spirituele voorganger van het nieuwe model worden gezien. Beide zijn niet al te groot van stuk, ontdaan van hun hoofddeksel en gezegend met een luxueus afgewerkt interieur. Goed, de Xanthia was een pure tweezitter, een roadstertje dus eigenlijk, terwijl de DS3 een vierzitter is. De vraag is zelfs gerechtigd of de Xanthia als puur showmodel überhaupt wel een dak had. Hoe dan ook, hij was net als de DS3 zowel sportief en snel (want voorzien van de motor van de in 1986 geïntroduceerde AX Sport) als verfijnd en rijk uitgerust: de stoelen waren met leer bekleed en voorzien van elektrische bediening met geheugenfunctie - heel wat in die tijd voor zo'n kleine auto. Verder had de Xanthia een computer aan boord - onbekend is wat die allemaal kon - plus een geavanceerde hifi-set alsmede automatische bandenspanningscontrole. Al met al was de Xanthia een snoeperig, maar nuchter beschouwd weinig belangwekkend wagentje. Die naam was echter prima, zij het zonder die ene h; de Xantia zou in 1993 een verkoophit worden.
PRIVATE LEASE Citroën
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C4 Picasso 2.0-16V Ambiance 7p. Automaat | Autom. Airco | Cruise Control | Elekt. Ramen | Trekhaak | PDC | APK tot 10-12-2025!
- 2007
- 217.171 km

Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI Control Staat in De Krim
- 2020
- 194.492 km

Citroën C3 1.2 PT S&S SHINE C3 AIRCROSS, AUTOMAAT, Cruise, Lane assist, Airco, Navi
- 2018
- 151.566 km