Herboren Sport Quattro Elegend EL1 beter in beeld
Heel 'af', heel duur
In 2021 kregen we voor het eerst de Elegend EL1 te zien. Wie toen enthousiast werd, krijgt nu een zoethoudertje in de vorm van beter beeld en meer details.
De Elegend EL1 is een soort moderne reïncarnatie van de Audi Sport Quattro. Eén blik op de gedrongen, brede coupé is genoeg om dat te weten, al heeft Audi officieel niets met het project te maken. Het Duitse Elegend heeft bovendien niets te maken met de gelijknamige concept-car van Peugeot, hoewel ook dat een aantrekkelijk ogende elektrische coupé is. Het Duitse bedrijf wil de EL1 daadwerkelijk gaan bouwen, maar het wordt wel een heel exclusief speeltje.
Elegend toont de EL1 vandaag opnieuw in twee varianten. Het mintgroene exemplaar heet NewLine, de rode gaat als ClassicLine door het leven. Ten opzichte van twee jaar geleden is vooral het interieur stevig aangepast. We zien een geheel nieuw dashboard en een binnenste dat door vormgeving, kleurgebruik en materiaalgebruik zeer professioneel en ‘af’ oogt. Dat geldt ook voor de buitenkant. De EL1 is onmiskenbaar een verwijzing naar rallylegende Audi Sport Quattro uit de jaren 80, maar oogt tegelijkertijd gelikt en modern. Gewoon knap gedaan dus.
De Elegend EL1 is 4,16 meter ‘kort’, 1,91 meter breed en 1,27 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,45 meter. Daarmee is de auto korter dan een Audi TT en breder en lager dan een Porsche 911.
De aandrijflijn mag er ook zijn. De EL1 is volledig elektrisch en beschikt over twee elektromotoren, die samen 816 pk leveren. De voorwielen krijgen 500 Nm aan koppel toegestuurd, achter is dat zelfs 1.100 Nm. Hoewel de auto met 1.790 kg in absolute zin geen lichtgewicht is, valt het voor een EV met een accu van 80 kWh erg mee. De 0-100-tijd mag er met 2,8 tellen dan ook absoluut zijn en de topsnelheid is met meer dan 300 km/h zeker niet minder indrukwekkend. Net als een klassieke rallybom weet de EL1 wel raad met energie, al komt die nu niet in vloeibare vorm. Elegend spreekt van een verbruik van ongeveer 21 kWh/100 km, vergelijkbaar met wat de loodzware en veel hogere Audi Q8 E-Tron 55 verstookt. Het rijbereik blijft zodoende steken op een hooguit redelijke 400 kilometer.
De Elegend EL1 wordt vanaf volgend jaar in een kleine oplage van 30 stuks gebouwd, al volgen er later nog twee even grote series van een nog te onthullen variatie op hetzelfde thema. Het elektrische retro-monster kost wel wat: €890.000 exclusief btw. Meer dan een miljoen dus.
Had je deze auto's al gezien?

Audi Quattro 2.0 TFSI Edition, Xenon, B&O, Lane, ACC, HUD
- 2017
- 149.945 km

Audi Quattro S/4 PROLINE 3.0 TFSI 1/e Eigenaar/Xenon/Panoramadak/Navigatie/19 Inch L.M./Lederen bekleding
- 2014
- 102.709 km

Audi Quattro AVANT PROLINE S/4 1/e Eigenaar/Xenon/Panoramadak/Navigatie/19 Inch L.M./Lederen bekleding
- 2014
- 102.709 km