Grote Duitse twijfels over biobenzine
De onzekerheid over de effecten van E10, een mengsel van negentig procent Euro 95 en tien procent bio-ethanol, is groot. De brandstof moet volgens afspraken met de EU de komende jaren geleidelijk in alle lidstaten ingevoerd worden. In Duitsland wil dat nu maar niet lukken. Naar schatting drie miljoen auto's in Duitsland zijn niet geschikt voor de nieuwe brandstof, bijvoorbeeld door ouderdom. Welke modellen dat precies zijn, is bij de meeste benzinerijders onduidelijk.
Vandaag verzoekt de Duitse minister van Economische Zaken, Rainer Brüderle, iedereen om zich niet te druk te maken over E10. In het Duitse dagblad Bild zegt hij het volgende: ''De opwinding komt vooral door slechte voorlichting van de oliemaatschappijen. Daardoor heerst er wantrouwen onder de consumenten. Maar het is nog niet te laat om dat te veranderen."
Veel politici wijten de ophef aan de regering, en vinden dat deze de benzinerijders beter had moeten informeren. Vandaag treffen de regering en de oliemaatschappijen elkaar, tijdens een zogenoemde benzinetop, om de kwestie verder te bespreken.
Lees meer over de biobrandstof E10 en de effecten ervan in het Journaal van AutoWeek nr. 10, dat morgen in de winkels ligt.