Groeiende twijfel over aanschaf van elektrische auto
Onzekerheden doemen op
Dealers merken dat de elektrische auto wat minder in trek begint te raken. Er zijn meer onzekerheden bij potentiële klanten over de kosten in de nabije toekomst, vooral over de motorrijtuigenbelasting.
De verkoop van elektrische auto's zakt in. Kopers twijfelen omdat ze over ruim een jaar ook voor deze wagens motorrijtuigenbelasting moeten betalen. Nederland is niet langer Europees koploper op deze markt, meldt het AD. Wie een elektrische auto rijdt, hoeft geen motorrijtuigenbelasting te betalen, maar dat verandert vanaf 2025. In dat jaar gaat een kwart van het belastingtarief gelden en vanaf 2026 moet je de volle mep afrekenen. Die mrb tikt aan, want hoe zwaarder hoe duurder, en elektrische auto's zijn 300 tot 600 kilo zwaarder dan vergelijkbare brandstofauto's. Zo ga je voor de kleine Fiat 500e op basis van het gewicht €720 per jaar aan wegenbelasting betalen en een Tesla Model X zelfs €1.800.
De afgelopen maanden merken de dealers dat ze minder elektrische auto's verkopen. "Kopers zijn onzeker. Wat ons betreft is deze belastingmaatregel geen gelopen race. Er moet een gewichtscorrectie komen voor de motorrijtuigenbelasting, anders haken kopers af en halen we de klimaatdoelen niet", zegt Paul de Waal van autobranchevereniging Bovag tegen het AD. Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders: "Met nieuwe orders gaat het slecht. Je ziet het ook aan de subsidiepot voor de aankoop van een elektrische auto. Voor het eerst gaat die dit jaar niet leeg. Mensen zijn onzeker over de belasting die vanaf 2025 op elektrisch rijden komt. En de elektriciteitsprijzen blijken ook alle kanten uit te kunnen schieten.’’ Databedrijf Autotelex schetst tegenover het AD nog een probleem, de prijzenoorlog: "De consument is afwachtend en wordt dat nog meer door recente prijsdalingen. Dat is typisch wat er ook gebeurt tijdens een periode van deflatie: men wacht op nog lagere prijzen’’. Overigens bleek eerder ook al dat het niet alleen niet bepaald storm loopt bij nieuwe elektrische auto's, maar dat ook tweedehands EV's niet echt over de toonbank vliegen.