GMC Canyon AT4 Ovrland X is klaar voor apocalyps
Lekker ruig
GMC heeft een wel heel ruig uitgedoste Canyon gepresenteerd. We maken digitaal kennis met de Canyon AT4 OvrlandX Concept, de overtreffende trap van de reeds bestaande Canyon AT4.
Begin 2020 voegde GMC de AT4-uitvoering aan het Amerikaanse leveringsgamma van de Canyon toe, die meer nog dan de reguliere versies naast het asfalt uit de voeten moet kunnen. Met de Canyon AT4 OvrlandX Concept laat GMC zien hoe de AT4-filosofie verder kan worden uitgebouwd.
De AT4 OvrlandX Concept staat hoger op zijn poten dan de reguliere modellen, niet alleen dankzij een aangepast onderstel, maar ook dankzij 33-inch offroadbanden van BFGoodrich die om de speciale 17-inch lichtmetalen wielen zijn gevouwen. De bodemvrijheid bedraagt een behoorlijke 25,4 centimeter. Dankzij een snorkel kan de GMC door watertjes met een diepte van 81,5 centimeter waden. De stoere Canyon op deze platen wordt aangedreven door de krachtigste machine die GMC in zijn versie van de Chevrolet Colorado levert, een 313 pk en 500 Nm sterke 3.6 V6.
De AT4 OvrlandX Concept heeft extra bodembeschermplaten, een voorbumper met een lier, elektronisch aangestuurde differentiëlen voor én achter, speciale dempers, brede wielkasten én een opbouw achterop, inclusief een reservewiel. In die opbouw zit onder meer een stellage, compleet met laadjes en deurtjes waar je allerhande grut in kunt opbergen. Er zijn jerrycans aan boord, een daktent en zelfs zonnepanelen.
De auto gaat in deze vorm waarschijnlijk niet in productie, maar het is goed mogelijk dat GMC een aantal extraatjes die het op dit studiemodel laat zien op termijn in zijn accessoiregids afdrukt.