GMC Acadia helemaal in het nieuw

Zeven- of achtpersoons en stoerder dan ooit

GMC Acadia

In juli trok General Motors het nogal forse doek van de Chevrolet Traverse. Wie een beetje thuis is in de modellenpolitiek van de Amerikanen weet dat een GMC Acadia dan niet lang op zich laat wachten. Vandaag is het zover.

Met dit nieuwe 2024-model gaat de GMC Acadia zijn derde geheel nieuwe generatie in. Dat is geen verrassing, want eerder stond er immers ook een geheel nieuwe versie van zustermodel Chevrolet Traverse klaar. Waar beide auto’s enkele jaren geleden nog echte cross-overs waren, die zichtbaar meer accent legden op ruimte dan op stoer zijn, is de nieuwe Acadia meer SUV dan ooit. Een enorme neus met een dito grille, stoere afgeplatte wielkasten en een relatief hoge schouderlijn laten hem onverzettelijk ogen, zeker in de extra opgestoerde AT4-uitvoering (wit).

De nieuwe GMC Acadia is dan ook langer, breder en hoger dan zijn voorganger. Hij biedt plaats aan zeven inzittenden in een twee-twee-drie-configuratie, of aan één extra persoon als er in het midden ook een driezits bank wordt geplaatst. GMC meldt bovendien dat er achter de derde zitrij maar liefst 80 procent méér bagage gaat dan voorheen, terwijl je achter rij twee 36 procent meer kunt proppen.

Het motorenaanbod is overzichtelijk. Nee, geen V8, en nee, geen V6, maar een 2,5-liter turbo-viercilinder met 328 Amerikaanse pk’s en een achttraps automaat. Ook vierwielaandrijving is naar verluidt standaard. Om het rijden te vergemakkelijken, profiteren Acadia-rijders van Supercruise, het veelgeprezen ‘autopilot’-systeem van General Motors. Het interieur oogt uiteraard weer helemaal bij de tijd, onder meer dankzij het standaard aanwezige, verticaal geplaatste 15-inch touchscreen. Het infotainmentsysteem leunt sterk op Google-technologie en is dus ook aan te kleden met zelf te downloaden apps.

De Chevrolet Traverse en GMC Acadia zijn in Europa nooit geleverd, al zien we ze af en toe wel rijden in grijs geïmporteerde vorm. Het zijn forse cross-overs met drie zitrijen, maar zonder body-on-frame-structuur. Anders gezegd: dit zijn de grootste gezins-SUV’s die GM aanbiedt als we apparaten als de Chevrolet Tahoe en Suburban en GMC Yukon (XL) even vergeten. Stiekem zijn ze zelfs ruimer en praktischer dan die auto’s, omdat hun in de basis voorwielaangedreven platform meer ruimte overlaat voor gezinsactiviteiten. Er is ook een versie met de naam Buick Enclave, maar die auto loopt wat achter de andere twee aan. Overigens gaat het niet (meer) om exact dezelfde auto’s met een andere neus, maar krijgen de drie loten aan deze stam daadwerkelijk een grotendeels uniek koetswerk mee.

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.