Gereden: VW New Beetle Cabrio 1.8T

Volkswagen New Beetle Cabriolet
De gesloten New Beetle kennen we al met de 1.8 T en 1.9 TDI-motor. Beide motorvarianten komen deze zomer ook beschikbaar voor de Cabrio.
De gesloten New Beetle kennen we al met de 1.8 T en 1.9 TDI-motor. Beide motorvarianten komen deze zomer ook beschikbaar voor de Cabrio.
Sinds zijn introductie eind 1998 zijn er wereldwijd van de New Beetle al weer zo'n 660.000 exemplaren verkocht. Voor zo'n niche-model is dat best goed. De Cabrio-versie doet 't evenmin slecht. Hij is er nu ruim een jaar en 44.000 mensen rijden in de open retro-Kever.
Volkswagen leverde de New Beetle al met de 1.9 TDI en heeft vanaf de zomer ook de Cabrio beschikbaar met die dieselmotor. Dat is nogal bijzonder omdat cabrio's normaal gesproken geen dieselvarianten kennen. Maar VW denkt dat de 1.9 TDI in Duitsland ongeveer 30 % van de verkoop van de New Beetle Cabrio voor zijn rekening zal nemen. In Nederland zal dat met de geraamde 7 % een stuk minder zijn. De motor levert 100 pk en heeft een maximum koppel van 240 Nm bij 1800 tpm. Hij zal zowel in de Cabrio Basic als in de Highline worden geleverd (€ 31.995 en € 33.045).
Nieuw voor de Cabrio is ook de 1.8T, die we ook al kennen uit een heleboel andere producten van de Volkswagengroep: hij werd in 1996 voor 't eerst gebruikt in de Audi A3.
Deze viercilinder turbomotor levert 150 pk en heeft een maximum koppel van 220 Nm bij 2000 tpm. De Nederlandse Volkswagen-importeur Pon hoopt van de New Beetle Cabrio dit jaar rond 500 exemplaren te verkopen, waarvan éénvijfde als 1.8T, die overigens alleen als Highline beschikbaar zal zijn voor € 31.550.
Tijdens de eerste kennismaking met de Cabrio 1.9 TDI en de 1.8 T voelden we een duidelijk verschil in comfort tussen beide uitvoeringen: de 1.8 is stugger afgesteld. Navraag wees uit dat de turbomotor 20 kg zwaarder is dan de diesel en dat de vering/demping daarop is aangepast. Ook stond de door ons gereden 1.8T niet op de standaard 205/55/16 banden, maar op 17-inch wielen met bredere en lager rubber.
De 1.8T laat zich van zijn beste kant zien. Hij is levendig en dank zij het behoorlijke koppel bij lagere toerentallen heeft hij ook onderin voldoende trekkracht. De Cabrio accelereert in 9,3 s naar 100 km/h en in '5' bij 100 km/h trekt hij ook nog behoorlijk door. Verder is hij mooi stil: je hoort alleen de turbo aan de slag gaan als je topless rijdt. De nieuwe versies zijn al te bestellen en zullen dan geleverd kunnen worden vanaf augustus.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.