Gereden: Volkswagen e-load Up

Volkswagen e-load Up
Volkswagen e-load UpVolkswagen e-load UpVolkswagen e-load UpVolkswagen e-load UpVolkswagen e-load UpVolkswagen e-load UpVolkswagen e-load UpVolkswagen e-load Up
Wanneer we de woordvoerster van Volkswagen Nutzfahrzeuge juist interpreteren, is de Volkswagen e-load up! de uitgelezen auto voor het bevoorraden van kroegen in binnensteden. Zonodig in de kleine uurtjes, die geen lawaai en emissie verdragen.

Er waren onvoldoende kratten bij de presentatie voorhanden om de bewering van bovengenoemde dame te kunnen controleren, maar gezien haar serieuze functie (verantwoordelijk voor de komende Caddy én alle elektrische bestelauto's van VW) verdiende zij het voordeel van de twijfel: jazeker, in de kleine Volkswagen met het grote uitroepteken passen volgens haar achttien bierkratten.

Vandaar die kroegen-associatie. De leverancier dient slechts het maximum laadvermogen van 306 kg in het oog te houden. Hoe dan ook: het is flink wat voor het mini-laadruimtetje. Achter de voorstoelen is meer dan een kubieke meter aan laadvolume gecreëerd. Om precies te zijn 1.050 liter, tegen 951 voor de normale versie met neergeklapte achterbank. De bereikbaarheid is prima, maar alleen doordat het achterklepje wordt vergezeld door twee achterportieren. Die heeft de gewone e-up! standaard en de e-load up! doet daar duidelijk zijn voordeel mee.

Het wat vrolijker ogende driedeurs model, zoals 2012 in Genève voorgesteld in de vorm van de cargo-up! concept car, heeft het daarmee afgelegd tegen de vijfdeurs-versie, die (ook weer als concept) op de IAA van 2013 reeds mocht debuteren als e.load up! Die auto stond toen nog op het 15 mm verhoogde onderstel van de cross up! maar dat idee is losgelaten. De laadgrage e-load up! evolueerde simpelweg tot een achterbankloze, officieel nog altijd experimentele variatie van de e-up!. Bij de e-load up! zijn de achterdeuren aan de binnenzijde netjes glad afgewerkt met een vlak paneel. Prima natuurlijk, het geeft aan dat de zaken 'achterin' serieus worden genomen. Dat de vanger van de achterbankleuning moest achterblijven, is een schoonheidsfoutje. Misschien is het ding te gebruiken als sjor-oog.

Achter de stoelen is een hekwerk geplaatst dat de bewegingsvrijheid van de voorstoelen gelukkig niet beperkt; je kunt de zetel ver genoeg achterwaarts schuiven. Een feitje van academische waarde voor de Nederlandse markt, net als feitelijk de gehele auto omdat-ie volgens onze fiscale regels veel te klein is om als bestelwagen te kunnen registreren. Net als destijds die dappere Mini Clubvan. Jammer, want de rij-eigenschappen zijn even prima als die van de e-up. Er klinken hoogstens wat meer rijgeluiden vanuit de holle, slechts met harde materialen beklede laadruimte.

Al met al een zeer serieus te nemen model, dat Volkswagen op termijn beslist in productie zal nemen. Dit werd ten tijde van de testrit weliswaar niet bevestigd, maar na enig doorvragen bleek dat Volkswagen slechts het juiste moment afwacht om de e-load up! op de markt te brengen. De beslissing is al genomen, dus. Bovendien zou VW met het afblazen van de e-load up! hun glasheldere theorie over te grote bestelauto's weerspreken: "Bestelauto's zijn pas efficiënt wanneer ze volgeladen zijn. Dit betekent dat de eerste tien af te leveren pakketten moeten wachten tot de andere 100 pakketten zijn ingeladen." Liever twee keer rijden met een e-load up!, luidt daarmee de boodschap.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.