Gereden: Volkswagen Crafter

Zuinig, maar luid

Gereden: Volkswagen Crafter
Gereden: Volkswagen CrafterGereden: Volkswagen CrafterGereden: Volkswagen CrafterGereden: Volkswagen CrafterGereden: Volkswagen Crafter
Volkswagen past een duidelijker onderscheid toe tussen de bedrijfswagens. Mede om de verlengde Transporter niet in de wielen te rijden, zijn de kortste Crafters van het toneel verdwenen. Zodoende is onze zes meter lange testauto het kleinste model van dit moment. Wij reden hem in de 3,5t-versie met voorwielaandrijving en de 140 pk motor.

De aanduiding L3H3 doet waarschijnlijk anders vermoeden, maar dit is de kleinste lengtemaat in combinatie met het éénmaal verhoogde dak. Daarmee heeft de Crafter een laadvolume van 11,3 kuub. Langer kan ook: in de L4H3 past 14,4 kuub. Een slimme en welkome innovatie is in dit verband Side Protection, feitelijk parkeersensoren aan de zijkant van de auto. Behalve een L3H2 zijn er verder (nog) geen andere smaken. Wel is er uiteraard de chassis-cabine die buiten dit spectrum valt. Ook is er keuze uit voor- en vierwielaandrijving, de achterwielaandrijvers zijn sinds vorige maand ook leverbaar.

Aan het dak

Groot of niet, vanaf het begin valt op hoe gemakkelijk handelbaar de Crafter is. De besturing is licht en de overzichtelijkheid is top. Er mag een compliment naar de achteruitrijcamera, die net als bij de Ducato en consorten aan het dak hangt. Dat levert een perfect overzicht op. En anders dan in de genoemde concurrent zit je zelfs als lange bestuurder niet bijna tegen de zonnekleppen aan te kijken, maar valt je blikveld halverwege de voorruit. Dat brengt ons bij de zitpositie, met de riante Comfort Plus-bestuurdersstoel (standaard op de gereden Highline) die met ruime marges verstelbaar is. Er is zelfs een elektrische lendensteun. Wat qua bediening wel tegenvalt, is het stroeve schakelen; de achttrapsautomaat (€ 2.000) is om deze reden echt het overwegen waard. Nog een misser: als de pook van de zesbak in drie of vijf staat, kun je niet bij de draaiknop van de verwarming. Wel fijn dat de airco automatisch geregeld is. De rechter knoppen naast het nieuwe touchscreen zitten te ver weg. Het rijcomfort is prima: de Crafter is comfortabel geveerd en goed gedempt.

Knerpend

Nog even over het schakelen: wat de soepelheid van de motor betreft (340 Nm bij 1.600-2.250 toeren) is veel roeren in de bak niet nodig. In de stad kan vanaf 20 km/h alles probleemloos in drie. Toch schakel je al snel door; bij 80 km/h is de zesde al gewenst. Dat komt doordat het geluidsniveau van de motor te hoog is. Hij maakt een wat knerpend geluid, dat bij 100 km/h (2.000 toeren) op den duur gaat storen. Bij 120 km/h (2.200 toeren) wordt het iets minder en nemen de rijgeluiden de overhand. Bij de eerste proefritten in Spanje kwam dat veel minder naar voren. Dezelfde motor is in de Transporter juist muisstil. Het kan dus wel. De prestaties laten zich kwalificeren als adequaat. De grote verrassing is de zuinigheid: wij verbruikten in een week tijd gemiddeld slechts 8,1 l/100 km. Een prachtig cijfer voor een bestelauto van dit formaat.

De prijzen beginnen bij € 21.950 voor de 3,3t-versie met 102 pk, de gereden uitvoering is er vanaf € 29.350.

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.