Gereden: TVR T350C

TVR T350C
TVR T350CTVR T350CTVR T350CTVR T350CTVR T350CTVR T350CTVR T350CTVR T350CTVR T350C

Twee jaar geleden zagen we de T350C al voor de fabriek van TVR geparkeerd staan. Helaas mochten we toen nog niet sturen. Eerst was de Britse pers aan de beurt. Nu hebben we de TVR T350C eindelijk een week te leen.

'Onze' TVR T350C staat op een tijdelijk kenteken en heeft het stuur aan de rechterzijde. Pas als buiten het Verenigd Koninkrijk meer dan 25 liefhebbers gevonden worden, zal de TVR T350C ook met het stuur aan de linkerkant worden geproduceerd.
De T350C oogt als een gedrongen bokser, die fikse tikken kan uitdelen. De extreem lage koets; de strakke, ronde vormen en de deuren die op kieuwen lijken; we hebben het allemaal eerder gezien in modellen als de Chimaera en de Tuscan. .Het ontwerp is duidelijk een doorontwikkeling, maar – dat is het mooie - geen herhaling.

Ouderwets Engels

Onderhuids is de T350C wel een kopie van z'n ploeggenoten, de Tuscan en de – niet in Nederland verkrijgbare roadster - Tamora. Zowel het lichtmetalen stalen buizen chassis als de wielophanging en de stuurinrichting zijn, iets aangepast, uit deze eerder verschenen modellen overgenomen. De zescilinder in lijn onder de motorkap die al deze modellen voortbeweegt, is de trots van Blackpool. Door TVR zelf ontwikkeld en ouderwets Engels aangeduid als een Speed Six. Met een inhoud van 3.605 cc ontwikkelt deze luidruchtig, grommende motor zo'n 350 pk bij 7.200 tpm.

Onder de spiegels vinden we een knopje waarmee de deuren elektrisch worden geopend. Binnenin vind je een soortgelijke knop. De pedalen zijn rechts onder het stuur gemonteerd. Je zit dus wat schuin. Ze bieden behoorlijk stevige tegendruk. Dat went, maar een onhandige beginner laat de sportwagen zomaar hortend en stotend van z'n plaats komen. Eerst even voelen dus, want zoiets wil je toch niet laten gebeuren als de hele buurt is uitgelopen. En dat doen ze, kunnen we u verzekeren. De versnellingsbak heeft een korte slag. Alleen de 2 en 3 én de 4 en 5 zitten wat verder van elkaar.

Michel Valliant

In z'n 1 kom je ruim boven de 80, in z'n 2 op de 124 en in z'n drie blaas je door naar de 180. Het geluid is onvoorstelbaar. Je kunt het omschrijven als het 'wrooaaaap' uit de stripboeken van Michel Valliant. Rijd je onder de 5.000 toeren nog redelijk beschaafd, daarboven versneld de Speed Six onverstelbaar. Bij 7.000 toeren gaan er lampjes branden in de toerenteller: groen, geel en rood. In een mum van tijd zit de 1.187 kg zware TVR op 240 km/h.
Of TVR deze links gestuurde T350C voor het continent gaat maken, hangt af van de vraag. Voor wie er bij het stoplicht een Porsche wil uit rijden en ook nog eens een eurotonnetje over heeft, is dit wellicht de auto die u zoekt.

Het complete rijverslag van de TVR T350C vind je in AutoWeek 49 die deze week in de winkels ligt.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.