Gereden: Tesla Model X
Biedt de tech-SUV meer dan coole gadgets?
Waar de Model S vandaag een nieuwe instapversie heeft gekregen met 60 kilowattuur, begint de Model X met een accupakket van 75 kwh. Daarboven staat de sterkere 90 kwh, maar wij hebben gereden in de Performance-versie daarvan, die - wanneer voorzien van het Ludicrous- softwarepakket - in 3,4 seconden van nul naar honderd kilometer per uur accelereert. Dat is in de Model S al een bizarre gewaarwording, in deze ruim 2.400 kilo wegende SUV begin je echt aan de natuurwetten te twijfelen.
Als een Escalade
Deze gadgetbom is zo rap, dat je zijn gewicht in rechte lijn bijna zou vergeten. In bochten merk je echter wel dat de kilo's - de Model X weegt ongeveer hetzelfde als een Cadillac Escalade - invloed hebben om het rijgedrag. Echt scherp of wendbaar wordt de X nooit, al profiteert hij wel van het zwaartepunt dat dankzij het accupakket extreem laag ligt. Veel andere fullsize SUV's (zoals de Volvo XC90 en BMW X5, auto's die Tesla naar eigen zeggen in het vizier heeft met de Model X) hangen meer op één oor en voelen zodoende nóg groter. Overigens: zeker met de optionele luchtvering is de Model X een vrij formidabele reisauto.
Gadgets en gimmicks
Deze Tesla moet het niet zozeer hebben van zijn formidabele rijgedrag. Ook niet van zijn extreem praktische interieur trouwens, want het meubilair is nauwelijks flexibel. De Model X moet het hebben van zijn prestaties, z'n uitgekiende assistentie- en veiligheidssystemen maar bovenal van de gevoelsmatig eindeloze lijst aan coole gadgets en gimmicks.
Lees binnenkort onze volledige Eerste Rijtest in de papieren AutoWeek, die volgende week in de winkel ligt. Bovendien brengen we zo snel mogelijk een uitgebreide video.