Gereden: Suzuki Vitara
De komst van de nieuwe Vitara verbaasde ons eigenlijk een beetje. Er is immers toch al een verse SX4? Dat klopt, maar die auto is volgens Suzuki net wat té praktisch ingesteld om het op te nemen tegen goudhaantjes en paradijsvogels als de Renault Captur en de Nissan Juke. Vandaar deze nieuwe Vitara, die net wat meer flair en uitstraling moet bieden.
Of hij dat ook doet, is natuurlijk vooral aan degene die er naar kijkt. Wij vinden in elk geval van wel, al oogt de Vitara nog steeds wat minder extreem dan de meeste concurrenten. Maar juist daardoor is hij ook weer wat stoerder, met zijn hoekige, bijna Range Rover-achtige postuur.
We rijden de 1.6 benzine, een atmosferische 1,6-liter motor met 120 pk die we kennen uit de SX4. Hij is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Hier in de uitlopers van de Franse Alpen heeft die motor het af en toe wel wat zwaar, maar op vlakkere stukken is het een kwestie van een beetje op toeren houden en dan komt hij prima mee. Daar is de transmissie ook op gebouwd, want bij 130 km/h in zijn vijf draait hij 3.400 toeren. In de besturing voelt de Vitara wat scherper en alerter aan dan de SX4. Wat ons ook opvalt is dat de Vitara, hoewel hij vooral het knappere broertje van de SX4 moet zijn, achterin qua ruimte gevoelsmatig bepaald niet onderdoet. Hoofd- en beenruimte zijn erg goed, zo op het oog beter dan bij de meeste concurrenten. Daar staat tegenover dat het interieur het flamboyante van een Captur of een 500X ontbeert. Dat wordt met een breed paneel dat in diverse kleuren en motieven leverbaar is en een analoog klokje tussen de luchtroosters weer een stukje goed gemaakt.
De volledige rij-impressie van de Suzuki Vitara staat in AutoWeek 50, die woensdag 3 december verschijnt. Maar voor die tijd hebben we hier op de site nog de video van onze eerste kilometers.
PRIVATE LEASE Suzuki Vitara
