AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: SsangYong Kyron
De betere woonwijken en de dure winkelstraten vormen de 'natuurlijke habitat' van de SUV; niet het terrein. Dus rijden we over snelwegen en binnenwegen en doen we diverse plaatsjes aan. Als we de zoveelste verkeersdrempel nemen, realiseren we ons ineens dat dat met een SUV toch een stuk makkelijker gaat dan met een 'gewone' personenauto.
De betere woonwijken en de dure winkelstraten vormen de 'natuurlijke habitat' van de SUV; niet het terrein. Dus rijden we over snelwegen en binnenwegen en doen we diverse plaatsjes aan. Als we de zoveelste verkeersdrempel nemen, realiseren we ons ineens dat dat met een SUV toch een stuk makkelijker gaat dan met een 'gewone' personenauto.
Vering en demping voelen wel stevig aan. Dat is een eigenschap die je kunt verwachten bij een wagen waarvan de wielophanging gemene hobbels en kuilen moet kunnen verwerken. Veel schakelen is niet nodig; dankzij de soepele zelfontbrander die de Kyron aandrijft, maar de handgeschakelde vijfbak zou best nog wat vlotter van verzet naar verzet mogen gaan.
De Kyron M200 Xdi heeft onder de kap een 1.998 cc diesel die goed is voor 141 pk vermogen en 318 Nm koppel. De wagen wordt in vier versies bij ons op de markt gebracht; als 2WD; 2WD s, 4WD en 4WD s. Dat betekent dat de Kyron behalve met vierwielaandrijving, ook met alleen aandrijving op de achterwielen leverbaar is. De goedkoopste M 200 Xdi 2WD staat voor 31.990 euro in de prijslijst. Wil je de wagen als 4WD, dan betaal je ten minste 34.490 euro. Of je nu kiest voor 2WD of 4WD; de aandrijfkracht kan desgewenst via een versnellingsautomaat naar de wielen worden gestuurd. Zoals je van een moderne automatische transmissie mag verwachten, kun je als chauffeur deze bak ook zelf schakelen.
Voor de topsnelheid maakt het weinig uit of een Kyron M200 Xdi is voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak, of een automaat. Met handbak zou de nieuwe SsangYong 167 km/h moeten halen; met automaat één kilometertje minder. Een opmerkelijk verschil laten de tijden zien die de fabriek opgeeft voor de acceleratie: 0-100. Kyrons met handbak zouden maar liefst 16,2 seconden voor nodig hebben om vanuit stilstand naar honderd op te trekken. Wagens met automaat zouden volgens de opgaven van de fabriek twee seconden sneller van nul naar honderd kunnen accelereren
Een belangrijk verschil laat het gecombineerd verbruik zien. Wagens met handbak zouden gemiddeld 7,7 liter diesel nodig hebben om honderd kilometer verder te komen; bij Kyrons M200 Xdi met automatische transmissie zou er per honderd gereden kilometers gemiddeld 8,4 liter doorheen gaan.
Actieve veiligheidssystemen ontbreken niet. ABS is gecombineerd met elektronische remkrachtverdeling en remassistent. ARP (Active Rollover Portection) gaat het kantelen van de carrosserie tegen. ESP (Elektronisch stabiliteitsprogramma) het systeem dat ervoor zorgt dat de wagen niet onder- of overstuurd raakt, is een optie. Bestel je de Kyron met dit systeem, dan krijg je HDC (Hill Descent Control) op de koop toe. De SsangYong Kyron M200 Xdi – de nieuwe stadsSUV staat al in de showroom.
De volledige rij-impressie met de SsangYong Kyron staat in AutoWeek 48, die op 23 november in de winkels ligt.
Plaats een reactie