Gereden: Skoda Fabia
Functionaliteit, ruimte en waar voor je geld. Dat zijn de drie pijlers waarop Skoda is gebouwd. De nieuwe Fabia doet daar nog een schepje bovenop, en wil nu ook jong en (aero)dynamisch voor de dag komen. Een streven waar nummer drie alvast designmatig in slaagt; de auto ziet er minder saai uit dan de Fabia van de vorige generatie. En toch is het niet één en al sportiviteit wat de klok slaat. Skoda wil in de eerste plaats een comfortabele stadsrakker neerzetten, met moderne rijhulpsystemen en geïntegreerde smartphone-connectiviteit.
Onder de kap liggen alleen downsizemotoren, veelal met drie cilinders. Enkel de 1.2 TSI heeft er vier. Eind 2015 volgt er nog een Greenline-versie van de driepits 1.4 TDI, met een CO2-uitstoot van 82/km. Net genoeg om 14% bijtelling te garanderen onder de nieuwe bpm-regels van 2015.
De belangrijkste motor wordt waarschijnlijk de 1,2-liter turbobenzine met 90 pk, die de Fabia ook snelwegmanieren geeft. De aangenaamste is dan weer de 1.4 TDI 105 dankzij 250 Nm vanaf 1.750 tpm. Maar voor welke motorisering je ook kiest, door de toepassing van ongeveer 50 procent MQB-onderdelen daalt het gewicht van alle versies met tientallen kilo's, wat het rijgedrag natuurlijk ten goede komt. Een bochtenpikker als de Ford Fiesta wordt de nieuwe Fabia daarmee niet, maar daartegenover staat een aantal (veiligheids)voorzieningen die de Fiesta moet missen. Met dank aan suikeroom VW.
De volledige eerste rijtest met de Skoda Fabia staat in AutoWeek 37, die vanaf woensdag 10 september in de winkels ligt.
PRIVATE LEASE Skoda Fabia
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Terugroepactie Toyota Corolla Cross om airbag, geen zorgen in Nederland

Vernieuwde Volkswagen Golf: nieuwe verlichting en infotainment

Vernieuwde Mercedes-Benz GLA: vanaf bijna €55.000

Volkswagen ID Buzz LWB: 25 centimeter langer en drie zitrijen

Defender, Range Rover en Discovery zijn nu merken

Deze gebruikte hete hatchbacks koop je voor €13.000
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (48) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.