We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Sportiviteit en turbodiesels gaan blijkbaar hand in hand bij Skoda. Daarom beschikt de Fabia RS over een 130 pk sterke 1.9 TDI.
Sportiviteit en turbodiesels gaan blijkbaar hand in hand bij Skoda. Daarom beschikt de Fabia RS over een 130 pk sterke 1.9 TDI.
Met de Fabia RS komt je rijbewijs snel in gevaar. Door het verbluffende gemak waarmee de 1.9 TDI de auto vooruit stuwt en de rust in het interieur rijd je zó 180 km/h of zelfs nog harder. Bij 120 op de teller staat de toerenteller bijvoorbeeld nog maar bij 1975 toeren, bij 160 wijst de naald net 2500 tpm aan. Is dat dan wel sportief? Daar kun je natuurlijk vraagtekens bijzetten. Een opwindend motorgeluid hoor je immers niet. Maar hard gaat het wel! De tussenacceleratie is verbluffend, zeker als je de motor tussen de 2000 en 2500 tpm houdt. En ook vanuit stilstand bewijst de RS zijn spintcapaciteiten, de 0-100-sprint kan in 9,6 seconden. Je merkt dat het onderstel steviger is dan dat van een gewone Fabia, de RS helt minder over en voelt stugger aan. Maar keihard sportief is het niet, de RS heeft bovendien nogal last van onderstuur. Dat Skoda ook de besturing heeft aangepast, merken we als we even later in de Fabia 1.4 TDI stappen, in de RS krijg je veel meer informatie dan in zijn zwakkere broeder. Er valt trouwens nergens te lezen dat er een turbodiesel in de RS zit, de auto onderscheidt zich wel van andere Fabia's met forsere bumpers, dikke 16 inch lichtmetalen wielen en een ander uitlaateindstuk. Bovendien ligt de auto lager op het asfalt. Skoda vraagt voor de snelle Fabia 24.350 euro.