AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Skoda Fabia Combi
De kleine stationwagon werd een jaar of tien geleden met uitsterven bedreigd. Skoda zag echter wél heil in een combi in het B-segment. De Fabia Combi werd prompt een succes, want hij nam een kwart van alle Fabia-verkopen voor zijn rekening. Logisch dus dat het Tsjechische merk ook met een stationwagon op basis van de tweede generatie komt.
Voorheen had de Fabia Combi alleen de Peugeot 206 SW als concurrent, de nieuwe generatie moet naast de 207 SW ook de splinternieuwe Renault Clio Estate naast zich dulden. Tegenwoordig zien meer merken dus in dat een compacte stationwagon het wel degelijk goed doet, bijvoorbeeld bij jonge gezinnen.
Qua laadruimte zit het met de Combi wel snor: standaard is de inhoud 480 liter, met neergeklapte achterbank zelfs 1460 liter. Dat is maar liefst 235 liter meer dan de huidige generatie kan bieden. Ook op de achterbank is het zeldzaam goed toeven voor een auto uit het B-segment.
De 1,6-liter viercilinder met 105 pk lijkt heel wat voor een kleine auto, maar in de heuvels rondom het Kroatische Split moet de motor er toch flink aan trekken om de gang erin te houden. De auto is dan ook niet echt een vedergewicht: leeg weegt-ie 1135 kilogram. De diesels hebben lekker veel koppel en combineren dit met een aangenaam laag verbruik. Wel maken ze behoorlijk veel herrie.
Qua laadruimte zit het met de Combi wel snor: standaard is de inhoud 480 liter, met neergeklapte achterbank zelfs 1460 liter. Dat is maar liefst 235 liter meer dan de huidige generatie kan bieden. Ook op de achterbank is het zeldzaam goed toeven voor een auto uit het B-segment.
De 1,6-liter viercilinder met 105 pk lijkt heel wat voor een kleine auto, maar in de heuvels rondom het Kroatische Split moet de motor er toch flink aan trekken om de gang erin te houden. De auto is dan ook niet echt een vedergewicht: leeg weegt-ie 1135 kilogram. De diesels hebben lekker veel koppel en combineren dit met een aangenaam laag verbruik. Wel maken ze behoorlijk veel herrie.
De volledige rij-impressie met de Skoda Fabia Combi is te lezen in AutoWeek 49, die op woensdag 5 december in de winkels ligt.
Plaats een reactie
PRIVATE LEASE Skoda Fabia
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Achtergrond
In de tijd van de eerste Skoda Fabia RS was de discussie: past een diesel wel bij een hot hatch?
Nieuws
Skoda Fabia: goedkope Polo-concurrent goed voor 5 miljoen
Op Zoek Naar
Deze lekker nuchtere hatchbacks koop je voor €10.000: Corsa, Fabia en Baleno
Nieuws
Skoda Fabia: nieuwe versies én iets goedkoper
Praktijkervaring