Gereden: Seat Ibiza FR

Seat Ibiza FR
Dit wordt het jaar van de snelle Seat Ibiza's. In afwachting van de beresterke Cupra komt alvast de (betaalbaardere) FR met turbomotor van 150 pk.

Dit wordt het jaar van de snelle Seat Ibiza"s. In afwachting van de beresterke Cupra komt alvast de (betaalbaardere) FR met turbomotor van 150 pk.

De Ibiza is al weer twee jaar te koop en nu komen dan toch de langverwachte snellere versies. De aanduiding Cupra komt terug op de compacte Seat, al is dat pas in de tweede helft van dit jaar. Voorlopig doen we 't met de Ibiza FR. Deze type-aanduiding staat voor Formula Racing en dat sluit mooi aan op Cupra (Cup Racing) dat het merk gebruikt voor de nóg snellere karren. De Cupra"s onderscheiden zich van de FR"s doordat ze door zusterbedrijf Seat Sport werden ontwikkeld in plaats van "gewoon" door Seat.
De Ibiza FR komt met de 1,8-liter turbomotor die we al kennen uit de 2000 Ibiza Cupra. Toen had "ie 156 pk, nu moeten we het doen met 150 pk. Deze motor wordt door het VW-concern gebruikt in de meest uiteenlopende auto's: van Skoda Octavia tot Audi TT. En zelfs het Nederlandse Donkervoort schroeft "m in de D8. De viercilinder heeft vijf kleppen per cilinder en naast een vermogen van 150 pk word je getrakteerd op 220 Nm koppel.
Op afstand lijkt de FR nauwelijks anders dan de andere Ibiza"s, maar wie dichterbij komt, ziet toch duidelijke verschillen. Beetje honingraat in de grille, dubbel uitlaatje achter, 16-inch lichtmetaal met laagprofiel rubber en titaniumgrijze buitenspiegels en achterlichtunits. Binnenin natuurlijk andere klokjes, leer om het stuur en de pookknop en een grijs gespoten dashboard.
Na het starten van de twintigklepper komt er een lekker brommetje onder de kap vandaan. Het begin van de testrit door de bebouwde met allerlei dwarsrichels en vreemde onregelmatigheden vinden de laagprofielbanden niet fijn. Ze laten zich binnenin behoorlijk horen en meteen maken we ook kennis met de stuggere veren die op deze gemene randjes de organen even opnieuw rangschikken. Op de buitenweg vergeten we dat gelukkig snel, want daar profiteren we juist van die andere onderstelafstemming. Z"n bochtgedrag is neutraal en van overhellen is nauwelijks sprake. Hij heeft amper de neiging om over z"n voorwielen weg te glijden wie de auto "n beetje "zet" voordat hij de bocht induikt merkt dat de achterkant "n tikkie meeglijdt. Niets vervelends, maar juist leuk.
De elektrohydraulische besturing had wat zwaarder gemogen voor meer gevoel, maar precies en direct is "ie zeker. Je kunt de FR goed plaatsen. Ten opzichte van de standaard Ibiza"s heeft de FR een dikkere stabilisator vóór.
En ook in de Ibiza kunnen we de 1.8 turbo weer roemen voor z"n mooi verdeelde trekkracht over een breed toerengebied.
De FR kost € 20.995, natuurlijk veel geld. Maar kijk naar de concurrentie en dan valt het best wel mee. Een Peugeot 206 GTI kost bijvoorbeeld 150 euro minder en een VW Lupo GTI staat in de lijst voor 22.250 euro. En dan moet je het in beide gevallen doen zonder turbo en met minder vermogen! Nog een nieuwtje tot slot: omdat diesel tegenwoordig kruipt waar het niet gaan kan, komt de FR later dit jaar ook nog met de 130 pk TDI-motor uit de Ibiza Sport.

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.