Gereden: Seat Exeo TSI

Seat Exeo MY2011
Seat Exeo MY2011Seat Exeo MY2011Seat Exeo MY2011Seat Exeo MY2011Seat Exeo MY2011
Seat heeft de modeljaarwisseling van de Exeo aangegrepen om nieuwe motoren te intodruceren. Wij konden alvast rijden met de nieuwe versies.
Hoewel de Seat Exeo gebaseerd is op de vorige Audi A4, gaan nieuwe motoren niet aan hem voorbij. Moederbedrijf Volkswagen heeft haar recente TSI-motoren naar Spanje gestuurd: vanaf september is de nieuwe 1.8 TSI met 120 pk de nieuwe basismotor. Daarboven komt een 160 pk versie van deze motor, die een bijzonder soepele indruk maakt. Al bij 1.500 tpm heb je een koppel van 250 Nm, pure dieselwaarden. Dat betekent veel kracht bij lage toeren, maar de 1.8 TSI draait ook met het grootste gemak hoge toeren. De goed hoorbare turbo draagt bij aan het sportieve motorgeluid. De 210 pk sterke 2.0 TSI biedt meer van hetzelfde, maar het riante koppel kan de voortrein niet altijd verwerken. Hier merk je de leeftijd van het chassis, dat echter wel lekker comfortabel is. De snelheidsafhankelijke besturing is voortaan standaard en verdeelt zijn krachten mooi gelijkmatig.
Het dashboard kennen we uit de vorige generatie A4 en het krappe interieur helaas ook. Toch kan de Exeo voor prijsbewuste mensen een alternatief zijn, de TSI-motoren doen hun voorgangers snel vergeten. De volledige rij-impressie met de vernieuwde Seat Exeo staat in AutoWeek 30, die vanaf woensdag 28 juli in de winkels ligt.

Lezersreacties (71) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.