Gereden: Rover Streetwise

Rover Streetwise
Als een auto hoger op de wielen staat, robuuste bumperpartijen heeft en maar een beetje op een SUV lijkt, is hij hip. Dat kunnen wij ook dachten ze bij Rover.

Als een auto hoger op de wielen staat, robuuste bumperpartijen heeft en maar een beetje op een SUV lijkt, is hij hip. Dat kunnen wij ook dachten ze bij Rover. De Britten ontwikkelden geen nieuw model maar pakten gewoon de 25 bij de kladden en maakten er een ruig straatschoffie van.

Op zich is het een slim idee. Rover heeft niet het geld en de middelen om een SUV te ontwikkelen à la Toyota RAV4 of Hyundai Santa Fe, al dan niet met vierwielaandrijving. Dus werd de 25 voorzien van forse bumperpartijen en staat de auto hoger op zijn poten. Het interieur kreeg eveneens een opfrisbeurt. De verouderde middenconsole uit de Rover 25 werd onder handen genomen, de verwarming en ventilatie zijn nu met draaiknoppen te bedienen.
Je zit beduidend hoger in de Streetwise, achter zijn twee individuele zetels, je kunt hem echter ook als vijfzitter bestellen. Op de vloer liggen rubbermatten om nog maar even te onderstrepen dat deze auto voor het ruige werk gemaakt is. Blijkbaar denkt Rover dat de stad tegenwoordig ook een soort jungle geworden is want ze noemen de 25 een urban on-roader. De Streetwise kan zeker tegen een stootje, en je kunt met de dikke bumpers ook menige tik uitdelen in het drukke stadsverkeer. Over parkeerschades hoef je je als bestuurder helemaal geen zorgen te maken.

Erg benieuwd hoe zo'n opgehoogde 25 rijdt kropen we in Birmingham, na London de grootste stad van Engeland, achter het stuur. Maar van het gewaggel en overhellen dat we van sommige SUV's kennen, bespeuren we in de Streetwise niks. Hij blijft in bochten net zo stabiel als een normale compacte middenklasser, oneffenheden voel je wel maar hij is zeker niet keihard. De 103 pk sterke 1.4 is niet meer een van de jongste, en je moet hem ver doortrekken om het beste eruit te krijgen. Als we even later in de diesel stappen is dat opnieuw een stap terug in de tijd. De direct ingespoten 2,0-liter turbodiesel nagelt nog als een oude

zelfontbrander maar de krachtbron past beter bij de Streetwise dan de 1.4 benzine. Hij is lekker vlot en sprint zelfs in 9,9 seconden van 0-100 km/h.
Rover levert de Streetwise als drie- en als vijfdeursuitvoering. De 16 inch lichtmetalen wielen zijn standaard, verder heeft de Streetwise airco, elektrisch bedienbare portierramen en een stoer uiterlijk. Maar de auto is ook behoorlijk aan de prijs, de 1.4 driedeurs kost 17.490 euro, de turbodiesel komt op 22.490 euro. Wie twee portieren extra wil moet 500 euro neertellen. Rover denkt er 300 per jaar in ons land te verkopen.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.