AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Renault Vel Satis Phase ll
1
De eigenzinnige topklasse hatchback van Renault, de Vel Satis, is in de tweede fase van z'n bestaan beland. Met wat aanpassingen in uiterlijk en motorisering hoopt het Franse merk het huidige marktaandeel te behouden. Eens zien hoe deze excentriekeling zich staande houdt tussen het Duitse geweld.
De eigenzinnige topklasse hatchback van Renault, de Vel Satis, is in de tweede fase van z'n bestaan beland. Met wat aanpassingen in uiterlijk en motorisering hoopt het Franse merk het huidige marktaandeel te behouden. Eens zien hoe deze excentriekeling zich staande houdt tussen het Duitse geweld.
Over de looks van de Vel Satis zijn al vele woorden gesproken en geschreven. Je kunt het mooi vinden of niet, feit blijft dat de kopers van deze Big Mac-hatchback – 1.500 sinds de introductie in 2002 – deze auto juist vanwege 't design zo waarderen. De verkoop heeft Renault echter niet gebracht waar op gehoopt was. Het was al niet makkelijk een auto te brengen in het segment topklasse hatchback, waar voornamelijk Duitsers de dienst uitmaken, en met de opkomst van de SUV's werd de concurrentie alleen maar groter. Met een facelift en het opkietelen van de motorisering hoopt Renault Nederland in ieder geval eenzelfde marktaandeel als vorig jaar te behalen.
Bij de vernieuwde Vel Satis zet Renault de excentrieke, eigenzinnige lijn voort. De neus is wat aangepast, met horizontale belijningen in de grille, in plaats van verticale. Dat geeft 'm een wat moderner uitstraling. Ook de achterkant is aangepast, met twee uitlaten en gewijzigde achterlichten. Binnenin is er écht goed werk verricht, onder andere door het gebruik van esdoorn sierstrippen, ingelegd met vakjes van elzenhout.
Renault past alle viercilinder motoren aan, te beginnen met de 2.0 liter turbomotor. Deze krijgt er 5 pk vermogen bij en komt nu op 170 pk. Het maximum koppel is opgeschroefd van 250 naar 270 Nm, die al bij 2.000 tpm vrijkomen. Verder zal later in het jaar de 2.2 dCi dieselmotor ook met roetfilter beschikbaar worden.
Hoog niveau
De hoge instap van de Vel Satis is comfortabel, net als de veiligheidsgordels die aan de stoelen verankerd zijn. De stoelen zijn goed te verstellen, voorin zelfs in drie delen. Toch missen we zijwaartse steun, wat je met name in snelle bochten opbreekt. Dat is dan zo'n beetje het enige minpuntje, want verder is de Vel Satis een rijdersauto van hoog niveau, met een halfzacht (Frans) en toch niet te slap onderstel. Hij stuurt trefzeker, hoewel hij niet is gemaakt voor het echte bochtenwerk, daar is hij net iets te zwaar en onderstuurd voor. Maar hij zal 'm wél netjes ronden, zonder daarbij te ver over te hellen.
De vernieuwde Vel Satis zal in diverse uitvoeringen verschijnen: standaard als Vel Satis en als de luxueuzere aangeklede Initiale, waarvoor je ongeveer 9.000 euro extra moet neertellen. Daarnaast is er het tijdelijke actiemodel Exception, dat standaard het Carminat navigatie- en communicatiesysteem, parkeerhulp achter en in hoogte verstelbare Xenon koplampen met sproeiers heeft.
Prijzen
2.0 Turbo 16V: € 39.450
2.0 Turbo 16V aut.: € 41.450
3.5 V6 24V aut.: € 49.350
2.2 dCi 16V: € 43.500
2.2 dCi 16V aut.: € 45.500
3.0 dCi V6 24V aut.: € 51.000