Gereden: Porsche Macan GTS

Prijstechnisch bijna een Turbo

Porsche Macan GTS
Het was je vast en zeker al opgevallen dat er een gaatje in het programma van de Macan zat, en wel tussen de S en de Turbo. Die leemte wordt nu, geheel naar Porsche-traditie, opgevuld met de Macan GTS.

Onder de kap ligt een 3.0 V6 met twee turbo's, die met zijn 360 pk precies tussen de andere twee in zit (S:340 pk, Turbo: 400 pk). Aan de buitenkant is de GTS te herkennen aan de zwarte 20-inchwielen en allerlei zwarte details. In het interieur vallen de fraaie sportstoelen meteen op.

Het vermogen wordt via een 7-traps PDK overgebracht naar alle vier de wielen en de sprint naar 100 km/h doet de GTS in 4,8 seconden. Hij heeft rondom grotere remschijven en PASM (Porsche Active Suspension Management) is standaard op de GTS.

Het laat zich niet zo moeilijk raden dat de Macan GTS een uitermate sportief te rijden SUV is. De motor reageert heel spontaan op het gas en klinkt, mede dankzij het aangepaste uitlaatsysteem, precies zoals je dat in een auto als deze zou verwachten. De instelbare vering en demping maakt het mogelijk om redelijk comfortabel of juist uitgelezen sportief onderweg te zijn.

Over besturing hoef je Porsche ook weinig te vertellen; ook de Macan stuurt direct en er is voldoende feedback. Kortom, een mooie en welkome aanvulling op het programma, voor hen die de S iets te gewoon vinden en de Turbo nét iets teveel van het goede. Goedkoop is de GTS niet, met zijn prijs van 107.000 euro zit hij wel heel dicht bij de Turbo, die 109.000 euro kost. Oorzaak: bpm, deels op basis van CO2.

De volledige rij-impressie met de Porsche Macan GTS lees je in AutoWeek 49, die vanaf 2 december in de winkel ligt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.