Gereden: Porsche 911 GT3

Porsche 911 GT3
Porsche 911 GT3Porsche 911 GT3Porsche 911 GT3Porsche 911 GT3Porsche 911 GT3Porsche 911 GT3Porsche 911 GT3Porsche 911 GT3Porsche 911 GT3Porsche 911 GT3Porsche 911 GT3Porsche 911 GT3Porsche 911 GT3Porsche 911 GT3
Dat was even schrikken. Een PDK-transmissie in de nieuwe Porsche 911 GT3, dat gaat toch ten koste van het puristische karakter van dit icoon? Niet dus. Porsches precisiewapen is sneller en opzwepender dan ooit!

Hoe maak je een auto scherper en sneller? 'Simply add lightness', aldus de gevleugelde uitspraak van wijlen Lotus-oprichter Colin Chapman. Dat is precies wat Porsche met zijn GT3-modellen modellen doet. Ook voor deze vierde generatie is weer op allerlei manieren gewicht bespaard. Dankzij onder meer extra gebruik van aluminium is de carrosserie dertien procent lichter dan die van zijn voorganger. Ook op wielen (1 kilogram per stuk), motor (20,9 kg), uitlaat (2,5 kg), achteras (4 kg) en diverse andere onderdelen werd bespaard. Toch is de GT3 met een leeggewicht van 1.430 kilo een slordige 35 kg zwáárder dan zijn voorganger. Hoe dat komt? "We hebben de besparing benut om een aantal onderdelen toe te voegen die weliswaar meer gewicht op de schaal brengen, maar per saldo méér prestaties opleveren", aldus ontwikkelingschef Uwe Braun. Hij doelt daarmee op de PDK-bak en de achterwielsturing. De rondetijd van 7.25 minuten op de Nordschleife, vijftien seconden sneller dan de vorige GT3, bewijst zijn gelijk.

Als een echte racebak

Maar hoe zit het dan met het gevoel achter het stuur? Nou, om maar met de deur in huis te vallen: de handgeschakelde versnellingsbak kan definitief naar de schroothoop, want de speciaal voor de GT3 doorontwikkelde PDK (Porsche Doppelkupplung) doet echt precies wat jij wilt. Supersnel bovendien, wat in de sportstand bij hogere toerentallen met gewelddadige, sensationele klappen gepaard gaat. Alsof het een echte, sequentiële racebak is waarbij de tandwielen zonder tussenkomst van een koppeling en dus zonder vertraging van verzet wisselen. De reactietijd op de schakelcommando's is bovendien vijftig procent sneller dan die van een reguliere PDK. Zodra je de flippers beroert, schakelt de auto. Zelfs als je met 150 km/h op een scherpe bocht af dendert en maximaal in de remmen gaat; tijdens de tweehonderd testkilometers weigert de PDK niet één keer om terug te schakelen omdat de elektronica het onder die extreme remkrachten niet zou kunnen volgen. Bám-bám-bám, en je gaat van vijf naar twee, alsof je in een raceauto zit.

Aanvallen!

Niet alleen zou je dit met een handbak in de verste verte niet meer kunnen benaderen, je kunt bovendien je handen aan het stuur houden om de bocht aan te vallen. Want tjonge, wat kún je hard de hoek in rammen met de nieuwe GT3. Niet alleen zorgen de grotere spoorbreedte en het gefocuste sportonderstel voor bakken grip en controle, de meesturende achterwielen brengen nog eens extra rust en balans. En bij het insturen extra scherpte, want beneden de 80 km/h sturen ze tegen. Tot ver na het insturen kun je blijven remmen zonder dat de achterkant noemenswaardig nerveus wordt. En als die toch even een stapje opzij zet, volstaat een korte tegenstuurbeweging om 'm weer op te vangen.

Mogelijk de állergrootste attractie ervaar je de bocht uit. Onderdruk de reflex om bij pakweg 7.500 toeren op te schakelen, want dan begint het spektakel van de 3.8 boxermotor pas. Z'n 475 pk's (125 pk per atmosferische liter!) komen bij 8.250 tpm vrij, maar dan nog jankt en sleurt de zescilinder onder oorverdovend gehuil voort. Pas bij 9.000 – je leest het goed: ne-gen-dui-zend! – omwentelingen houdt-ie het voor gezien. De kille cijfers (0-100 km/h in 3,5 seconden, top 317 km/h), hoe indrukwekkend ook, doen geen recht aan het kippenvel dat dit teweeg brengt.

De nieuwe Porsche 911 GT3 is leverbaar vanaf augustus en kost € 195.300.

Een nog veel uitgebreidere test is te lezen in de derde uitgave van GTO, die in de eerste week van oktober in de winkel ligt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.