AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Peugeot Ion
35
Na de Peugeot 106 Electrique was er jarenlang geen elektrische Peugeot op de prijslijsten te vinden, maar rond de jaarwisseling komt het merk terug met de Ion. Wij reden onder de rook van Parijs alvast onze eerste kilometers met dit zustermodel van de Citroën C-Zero en de Mitsubishi i-Miev.
De Ion heeft net als z'n zustermodellen een 64 pk sterke elektromotor aan boord, en het koppel van 180 Nm maakt de Peugeot tot een verrassend kwiek karretje. Voeg daarbij het opvallend volwassen interieur, de redelijk communicatieve besturing en het vrijwel afwezige rijgeluid, en je hebt een auto waar de elektropioniers prima mee kunnen leven.
Voorwaarde is wel dat ze niet van al te enthousiast bochtenwerk houden, want daar heeft de Ion het niet zo op. De testroute bevat tientallen minirotondes, en de kleine Peugeot ontmoedigt al te sportief rijgedrag met flink wat onderstuur. Lekker rustig zoemen, is het devies, en daar zal het vrijwel alle kopers ook om te doen zijn. Klein minpuntje is de opvallend stevige demping. De Franse wegenbouwers blijken opvallend gek op verkeersdrempels, inzittenden van een Ion zijn er minder blij mee.
Eind dit jaar komt de Ion beschikbaar met een Nederlandse prijs van 29.550 euro (exclusief btw). Peugeot verwacht dat particulieren voor 10 procent van de Ion-verkopen zorgen, de rest van de pioniers is te vinden bij leasemaatschappijen, Greenwheels en overheidsinstellingen.
Voorwaarde is wel dat ze niet van al te enthousiast bochtenwerk houden, want daar heeft de Ion het niet zo op. De testroute bevat tientallen minirotondes, en de kleine Peugeot ontmoedigt al te sportief rijgedrag met flink wat onderstuur. Lekker rustig zoemen, is het devies, en daar zal het vrijwel alle kopers ook om te doen zijn. Klein minpuntje is de opvallend stevige demping. De Franse wegenbouwers blijken opvallend gek op verkeersdrempels, inzittenden van een Ion zijn er minder blij mee.
Eind dit jaar komt de Ion beschikbaar met een Nederlandse prijs van 29.550 euro (exclusief btw). Peugeot verwacht dat particulieren voor 10 procent van de Ion-verkopen zorgen, de rest van de pioniers is te vinden bij leasemaatschappijen, Greenwheels en overheidsinstellingen.
De volledige rij-impressie met de Peugeot Ion is te lezen in AutoWeek 38, die op woensdag 22 september in de winkels ligt.
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot Ion Active 16kWh 64pk AIRCO | 5-DEURS | 15" LM-VELGEN | GETINTE RAMEN
- 2016
- 41.848 km
€ 7.475

Peugeot Ion Active | Automaat |
- 2012
- 138.933 km
€ 2.999

Peugeot Ion Active 15" Lichtmetaal | Climate Control | All-Season Banden | Bluetooth | Centrale vergrendeling | Airco (automatisch) | Bluetooth telefoonvoorbereiding | Extra getint glas
- 2016
- 84.388 km
€ 5.900