Gereden: Opel Insignia 2.0 CDTI
Eerlijk is eerlijk, bij Opel is het roer drastisch omgegaan op motorengebied. Het merk had enige tijd terug nog een achterstand en bouwde vooral motoren die het beloofde aantal pk's niet leken te leveren, maar de laatste tijd lanceert het de ene na de andere fijne nieuwe krachtbron. En die laatste term mag je in het geval van de 170 pk sterke tweeliter CDTI waarmee de Insignia per direct wordt geleverd gerust letterlijk nemen.
Zodra de naald van de toerenteller net de 1.000 tpm passeert, reageert de motor al onmiddellijk op het gaspedaal. Hoewel het motorblok in grote lijnen identiek is aan dat van de oude tweeliter CDTI, is 95 procent van de onderdelen nieuw of vernieuwd. Dat vertaalt zich vooral uit in een mooiere loop, iets waarin de 2.0 CDTI tot op heden niet bepaald uitblonk.
Wanneer je hem start, kun je het traditionele dieselgenagel nog enigszins horen, maar als de motor op temperatuur is, is de benaming 'fluisterdiesel' eigenlijk best op zijn plaats. Bij 130 km/h in de zesde versnelling draait de motor maar net iets meer dan 2.000 tpm, waardoor de kilometers comfortabel en geruisloos onder je door glijden. Hier is de Insignia dan ook helemaal in zijn element, mede met dank aan de comfortabele vering. Op bochtige wegen zitten zijn hoge gewicht en wat indirecte, kunstmatig aanvoelde besturing hem een beetje in de weg.
De volledige rij-impressie met de Opel Insignia 2.0 CDTI lees je binnenkort in AutoWeek.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Opel Insignia Sports Tourer 1.6 T Cosmo Airco, Cruise Control, Trekhaak, Stuurbekrachtiging
- 2010
- 170.289 km

Opel Insignia 2.8 T Cosmo 4x4 Airco, Automaat, LMV, Cruise control
- 2011
- 160.633 km

Opel Insignia Sports Tourer 1.5T 165Pk INNOVATION FULL LED | CAMERA | CARPLAY | STUUR+STOELVERW | ELEK TREKHAAK | LMV
- 2019
- 31.475 km