AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Opel Agila
13
Nadat Suzuki ons met de Splash heeft laten rijden, wilde Opel natuurlijk zo snel mogelijk de nieuwe Agila onder de aandacht brengen. We reden de Duitse versie van de nieuwe tweeling in het A-segment.
De Opel Agila is technisch vrijwel identiek aan de ook net gepresenteerde Suzuki Splash, dus wie wil weten hoe hij rijdt... zie Suzuki. Uiteraard wordt over de Japanse tweelingbroer van de Agila in het Opel-kamp - waar mogelijk - niet te veel gesproken. Behalve dan dat de hele voor- en achterpartij van de Opel anders is. Bovendien merken de designers fijntjes op dat het ontwerp weliswaar in samenwerking tot stand kwam, maar dan wél in een designafdeling in Rüsselsheim.
Kindvriendelijk
Naast enkele prettige details in de uitrusting van de Agila Essentia instapper zijn er ook relatief belangrijke zaken te melden. Zo maakt de uitschakelbare passagiersairbag het plaatsen van een kinderstoel voorin mogelijk. Daarnaast vind je achterin twee sets Isofix bevestigingspunten op de stoelen. Kortom: kindvriendelijk. Ook al zal het wél een beetje puzzelen zijn om een kinderwagen achterin te wringen. De standaard in hoogte verstelbare bestuurdersstoel is wel zo handig voor - pakweg - wat kleinere vrouwelijke bestuurders. En wellicht ook voor wat oudere kopers, die de bijpassende makkelijke instap op prijs stellen. Al zal Opel juist die doelgroep niet spontaan ter sprake brengen. Je hoeft maar naar de metallic 'zuurstok' introductiekleurtjes te kijken om te weten dat de nieuwe generatie Agila naadloos inhaakt op de strijd om een jonger imago. Het zal wel weer uiterst jeugdige tv-spots opleveren.
Nog andere verschillen? Jawel, een heel opvallende keuze zelfs. Opel heeft namelijk besloten om in ons land vooralsnog niet de 1.3 CDTI dieselversie (motor made in India trouwens) te voeren. Hoe fijn die ook rijdt. De reden ligt voor de hand: auto's in deze klasse zijn in ons land niet bepaald hot sellers vanwege de dieseltaksen. Bij een wat lagere catalogusprijs tikt dat fors aan. Je moet pakweg twee keer de wereld rond karren om de investering er weer uit te halen. En uiteindelijk is ook de 1.2 al een heel vlot rijdende auto. De benzinemotoren zijn nieuw door Suzuki ontwikkeld.
De volledige rij-impressie van de Opel Agila staat in AutoWeek 8 die vanaf woensdag 20 februari in de winkels ligt.
Lees ook
Nieuws
Deze Alfa Romeo 166 gaat iemand heel blij maken - Liefhebber gezocht
Nieuws
Volvo XC70: gloednieuwe plug-in, straks ook hier te koop
Nieuws
Enorme verzameling McLarens onder de hamer
Nieuws