Gereden: Nissan Patrol

Nissan Patrol 5-drs
Nissan Patrol 3-drsNissan Patrol 5-drsNissan Patrol 5-drsNissan Patrol 5-drsNissan Patrol 5-drsNissan PatrolNissan Patrol 3-drsNissan Patrol
In het 4x4-aanbod van Nissan, kom je een keur tegen aan SUV's, Crossovers, pick-ups en serieuze terreinwagens. De stamvader is de Patrol, de off-roader die (in naam) al meer dan een halve eeuw meegaat en nu door Nissan weer 'ns wordt opgefrist.
In het 4x4-aanbod van Nissan kom je een keur tegen aan SUV's, Crossovers, pick-ups en serieuze terreinwagens. De stamvader is de Patrol, de off-roader die (in naam) al meer dan een halve eeuw meegaat en nu door Nissan weer 'ns wordt opgefrist.
Een compleet nieuwe auto is deze Patrol niet. We hebben dit keer te maken met een forse facelift waarbij de uiterlijke familiegelijkenissen met Nissans andere 4WD's iets meer zijn geaccentueerd, het interieur onder handen is genomen en de techniek een kleine update heeft gehad. Op het dak na, is geen enkel stuk plaatwerk gelijk gebleven, de wijzigingen zijn echter uiterst subtiel doorgevoerd.
Het oude dashboard is overboord gezet en vervangen door een exemplaar dat helemaal opnieuw getekend is. Helaas voelt een groot deel van het dashboard hard aan en ziet er met houtprint erg goedkoop uit, wat ook geldt voor de middenconsole waar het plastic een aluminiumkleurtje heeft gekregen. Toch jammer voor een auto voor een auto met een instapprijs van € 43.750. Gelukkig zijn alle meters en beeldschermen in het nieuw ontworpen dashboard goed af te lezen. Schakelaars en knopjes zitten behoorlijk door de cockpit verspreid, echter als je er eenmaal vertrouwd mee bent geraakt is er weinig aan de hand. Een zitpositie achter het stuur is redelijk te creëren, al zorgen de korte stoelzittingen na verloop van tijd wel voor vermoeide bovenbenen.
Veel schakelen
De vernieuwde Patrol wordt alleen met een drieliter viercilinder diesel geleverd. Deze is door de Japanners licht onderhanden genomen waardoor het vermogen is gestegen tot 160 pk en het koppel naar 380 Nm, althans in combinatie met de handgeschakelde vijfbak, bij de viertrapsautomaat is het koppel onveranderd 354 Nm gebleven. Om van de maximale trekkracht te profiteren moet je flink aan de slag met de versnellingspook, de automaat is op dit punt favoriet.
Compromisloos
Alles is er op gericht om met deze auto nog te kunnen rijden waar de meeste auto's blijven staan, wat door Nissan nog eens wordt onderstreept door geen gebruik te maken van onafhankelijke wielophanging maar van starre assen. Het resultaat is een weinig communicatief onderstel met een vrij vage besturing. Desalniettemin beweegt de Patrol zich met groot gemak over de slechtste ondergrond, niets lijkt hem in de weg te staan. Zeker niet met ingeschakelde vierwielaandrijving en als het te gortig wordt ook nog de lage terreinoverbrenging.
Grijs of geel
Met automatische transmissie mag de Patrol een aanhanger van 2.500 kg trekken, met de handbak zelfs een kar van 3,5 ton, handig voor bezitters van zware aanhangers. Niet verbazingwekkend dat 80 procent van de Patrols op grijs kenteken verkocht werd. Of dat bij dit opgefriste model ook het geval zal zijn, is nog een grote vraag. De overheid is namelijk van plan om het belastingvoordeel af te schaffen, waardoor dit soort auto's in één keer fors duurder wordt. Voor de basis-uitvoering van de Patrol betekent het verschil tussen geel en grijs (inclusief BTW) een gat van ruim 9.000 euro waar jaarlijks ook nog eens extra houderschapsbelasting bij komt en dan wordt deze utilitaire machine voor veel mensen een stuk minder interessant. Hoe praktisch de vernieuwde Patrol ook is, inmiddels zijn er namelijk geliktere kapers op de kust die hem in het 'geel' qua prijs niet veel ontlopen. Wie nog van het grijze voordeel wil profiteren zal moeten zorgen dat hij voor 1 januari een exemplaar op grijskenteken weet te bemachtigen.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.