Gereden: Nissan Murano

Nissan Murano
Nissan MuranoNissan MuranoNissan MuranoNissan MuranoNissan MuranoNissan Murano
De Nissan Murano valt op door zijn uitgesproken design. Hij is er slechts in één enkele uitvoering, met een 3.5 V6 en Continu Variabele Transmissie. Enige optie: metallic lak. Voor de rest: take it, or leave it.

De Nissan Murano valt op door zijn uitgesproken design. Hij is er slechts in één enkele uitvoering, met een 3.5 V6 en Continu Variabele Transmissie. Enige optie: metallic lak. Voor de rest: take it, or leave it.

De Murano reed natuurlijk al een tijdje rond in de VS, maar de SUV komt nu eindelijk naar Europa. De glimmende neus, de extravagante achterzijde, de hoge flank, het relatief lage dak; de Murano is het prototype stoere bak. Net even wat anders dan een X5, XC90 of RX300.
Om tegemoet te komen aan de wensen van de Europese weggebruiker én vanwege de andere homologatie-eisen die hier gelden, werd de auto volgens Nissan op meer dan driehonderd punten aangepast. Daar is uiterlijk vrijwel niets van te zien. Meest opvallend is de langwerpige nummerplaatbehuizing aan de achterzijde.

Sneller gereden
Omdat in Europa gemiddeld sneller gereden wordt dan in de VS, werd ook onderhuids het nodige aangepast. De carrosserie is hier en daar verstevigd en het onderstel is sportiever afgesteld. De 3.5 V6, die uit de 350Z stamt, levert 234 pk en 318 Nm. Genoeg om de Murano lekker vlot vooruit te schoppen. Doordat de zespitter aan een Continu Variabele Transmissie (CVT) gekoppeld is, verloopt de acceleratie uitermate soepel. Geef bijvoorbeeld half gas, en het toerental wordt op plusminus 3.500 gehouden terwijl de snelheid geleidelijk en zonder dip stijgt. 't Is even een vreemde gewaarwording, want je bent gewend dat een toename van de snelheid hand in hand gaat met dat van het toerental.
De vierwielaandrijving stamt van de X-Trail. In basis zit 91% van de aandrijving op de voorwielen, indien nodig gaat maximaal 50% naar de achterwielen. Als het echt ruig wordt, kom je niet ver met dit systeem. Maar op de openbare weg zorgt het voor extra grip en veiligheid.
Ondanks het 'Europese' onderstel heeft de Murano niet de scherpte en het gevoel van de BMW X5, de maatstaf als het op sturen aankomt. Toch is het allerminst een straf om de Japanner over kronkelende binnenwegen te sleuren. De stabiliteit is uitstekend en dankzij de redelijke harde demping communiceert het onderstel in eerste instantie prima. Rijd je 'm tot pakweg tachtig procent van zijn kunnen, dan is er voldoende agiliteit om met een grote glimlach achter het stuur te zitten.

Compleet uitgerust
De besturing zou wat ons betreft íets directer mogen. Al krijg je dan waarschijnlijk meer last van de aandrijfkrachten in het stuur. Dat zogenaamde torquesteer is nu nog net acceptabel. De vering is relatief zacht. Richting limiet krijgt vooral de voorkant last van rolneigingen, met een flinke portie onderstuur als gevolg.
Al met al krijg je voor € 58.600 een zeer compleet uitgeruste auto. Met onder meer een 225 Watt sterk Bose audiosysteem, cruise controle, bi-xenon koplampen met sproeiers, 18-inch lichtmetaal, verwarmbare leren zetels, een elektrisch bedienbaar glazen zonnedak en keyless entry.
Voor Nederland mikt Nissan volgend jaar op een afzet van vijfhonderd stuks. Wie durft?

De volledige rij-impressie van de Nissan Murano verschijnt in AutoWeek 52, die woensdag 15 december in de winkels ligt.