AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Mini modeljaar 2011
24
Gelukkig is er aan de Mini voor het nieuwe modeljaar maar weinig veranderd. Je moet goed kijken om de uiterlijke verschillen te zien. Een nieuwe diesel, ditmaal van BMW zelf, is het grootste nieuws.
De Mini valt qua uiterlijk nog altijd in de smaak, vandaar dat je goed moet kijken om modeljaar 2011 te onderscheiden van zijn voorganger. Details als een nieuwe voorbumper en LED-achterlichten maken het verschil. Ook binnenin bleef veel bij het oude. Een nieuwe optie is Mini Connected, waarmee je met behulp van een iPhone kunt internetten en webradio kunt beluisteren. De materialen op het dashboard doen helaas goedkoper aan dan in de Countryman.
Wat rijden betreft overtroeft de Mini concurrenten als de Alfa Mito en Audi A1 met gemak, het blijft een heerlijk speels apparaat. Belangrijk nieuws is de komst van een door BMW zelf ontwikkelde 1,6-liter dieselmotor, die de 1.6 van het PSA-concern vervangt. Hij is leverbaar met 90 en 112 pk en maakt vooral in die laatste uitvoering een stille en krachtige indruk, hoewel hij bij hoge toeren wat rauw wordt. Ook de Cabrio is er voortaan als diesel, het riante koppel past goed bij relaxed open rijden.
De volledige rij-impressie met de vernieuwde Mini staat in AutoWeek 32, die op 11 augustus in de winkels ligt.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Achtergrond
Oef ... deze twee auto's hadden het ook zo maar tot New Mini kunnen schoppen
Op Zoek Naar
Met deze olijke occasions voor €6.000 fleur je het straatbeeld op
Reportage
Abarth 500e, Mini Cooper SE, Hyundai Ioniq 5N: met welke EV de meeste lol?
Praktijkervaring
Praktijkervaring Mini: Goed genoeg voor nog een ronde?
Vergelijkende test