Gereden: Mini Countryman John Cooper Works

Mini John Cooper Works Countryman

Mini's crossover-variant Countryman heeft nu ook de John Cooper Works-behandeling ondergaan. Het resultaat: 218 pk en sportieve prestaties, maar doet hij ook in andere opzichten het label eer aan?

'John Cooper Works' staat bij Mini als vanouds voor scheurijzertjes met een kartachtige wegligging. Voor de Countryman, is echter een wat andere benadering gekozen. Zo wordt er voor het eerst gebruikgemaakt van vierwielaandrijving en ook de combinatie met een wat hoger op de poten staand model is nieuw. De missie is wat uiterlijk betreft in ieder geval geslaagd, de Countryman ziet er lekker dik uit. De grotere spoiler onder de voorbumper, in kleur meegespoten side skirts en de dikkere achterbumper zorgen ervoor dat de JCW een stukje lager oogt dan de reguliere Countrymans. Ook in het interieur zijn de JCW-genen onmiskenbaar. Zo is de bekleding afgewerkt met rood stiksel, net als het stuur en de versnellingspook. Uiteraard heeft het merk ook kwistig rondgestrooid met John Cooper Works-logo's. Het interieur van de Countryman is behoorlijk ruim, dankzij de verstelbare stoelen achterin en de riant aanwezige hoofdruimte kun je met een lengte van 1,93 meter prima 'achter jezelf' zitten.

Na het indrukken van de startknop volgt in eerste instantie een kleine teleurstelling. Ondanks zijn 218 pk klinkt de 1,6 liter turbomotor bij lagere toerentellen teleurstellend tam en ook de slagen van de zesbak zijn aan de lange kant voor een dergelijk sportief model. Maar eenmaal onderweg weet de JCW het beeld al snel te veranderen. Voor een auto van dit formaat en met deze hoogte is de wegligging niet minder dan briljant, overhellen is er praktisch niet bij. De stabiel en veilig aanvoelende wegligging zorgt ervoor dat je al snel vertrouwen krijgt in de JCW en de grens durft op te zoeken. De 1,6 liter turbomotor heeft al onder de 2.000 tpm een riant koppel in huis en blijft all the way tot 5.000 toeren per minuut vol op stoom. In algemene zin is het veercomfort gewoon prima, wat er samen met de plezierig zittende stoelen voor zorgt dat het lekker kilometers vreten is met de Countryman JCW. Het maakt deze auto tot een aantrekkelijk (maar prijzig) alternatief voor bijvoorbeeld een Golf GTI.

De volledige rij-impressie met de Mini John Cooper Works Countryman is te lezen in AutoWeek 38, die vanaf woensdag 19 september in de winkels ligt.

Signalement

Merk Mini
Model Countryman John Cooper Works ALL4
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 44.995

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 160 kW / 218 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 4.133 mm / 1.789 mm / 1.549 mm
Wielbasis 2.595 mm
Massa leeg 1.380 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden225/45R18Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,0 s
Brandstofverbruik 7,4 l/100km
CO2-uitstoot 172 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.