Gereden: Mini Cooper
De vele fans van Mini kunnen gerust zijn. De nieuwste generatie biedt minstens even veel rijplezier als de huidige. Daarbij is hij handiger in het gebruik en de nieuwe motoren blijken verrassend goed.
De Mini bood altijd al opmerkelijk veel kwaliteit voor een auto van zijn formaat. Maar met de nieuwe generatie, die vanaf komend najaar ook in Nederland wordt gebouwd, overtreft hij zichzelf. Hij is duidelijk stiller geworden, blijkt mooier afgewerkt en biedt meer ruimte. Voor het eerst hebben volwassenen ook op de achterbank (net) voldoende zitruimte. En de kofferbak is 50 liter gegroeid.
Daarbij rijdt de Mini gelukkig nog steeds zeer uitdagend. Hij stuurt als vanouds vlijmscherp en stort zich gretig in de gemeenste bochten. Ondanks dat hij bijna 10 centimeter langer is geworden, blijkt de meest geslaagde retroauto van de afgelopen decennia wederom heerlijk wendbaar, De bestuurder heeft nog het steeds het gevoel in een kart te rijden, wat nog eens wordt onderstreept door de lage zit en het hoge dashboard.
'Meer comfort'
Moeder BMW meldt trots dat de Mini deze keer meer veercomfort biedt. Minder stug zou een betere omschrijving zijn, want het gaat er nog steeds behoorlijk stevig aan toe. Het compleet nieuwe onderstel, dat tevens voor andere Mini- en BMW-modellen gebruikt gaat worden, laat zich tegen meerprijs in rijkarakter variëren, dankzij een keuzemenu. Maar ook dan wordt het nooit echt comfortabel.
Bij deze eerste kennismaking staat de Cooper voor ons klaar. Met zijn nieuwe 1,5 liter grote driecilinder benzinemotor levert hij 136 pk. De motor pakt mooi op en je hebt eigenlijk niet echt het gevoel met een driecilinder onderweg te zijn. Hij werkt ook voorbeeldig samen met de standaard handgeschakelde zesbak. Als we later overstappen in de Cooper S, laat de nieuwe Mini pas echt zijn tanden zien. De eveneens nieuwe, 2,0 liter grote viercilinder (192 pk) maakt helemáál duidelijk dat je in de nieuwe Mini als vanouds dikke pret beleeft. In de door ons gereden versie is hij gekoppeld aan de prima werkende automaat en accelereert hij in slechts 6,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Met zijn opzwepende brom, als je het gaspedaal diep intrapt, is hij de slagroom op de taart.
Dankzij de nieuwe motoren is de Mini, met al zijn verbeteringen, zelfs nog iets goedkoper geworden. Bij de Cooper blijkt het prijsverschil het grootst: duizend euro. Hulde aan het Nederlandse belastingsysteem dat gebaseerd is op de CO2-uitstoot. De nieuwe generatie staat op 18 maart bij de Nederlandse dealers, met prijzen vanaf €18.495 voor de Mini One met zijn – eveneens nieuwe – 1,2 liter driecilinder benzinemotor (102 pk)..
Signalement
Merk | Mini |
---|---|
Model | Cooper |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 24.764 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.499 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 4.500 tpm |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 1.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.982 mm / 1.727 mm / 1.425 mm |
Wielbasis | 2.567 mm |
Massa leeg | 1.120 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 175/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 207 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,2 s |
Brandstofverbruik | 4,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 109 g/km |