Gereden: MG ZT 260 V8

MG ZT 260 V8
MG ZT 260 V8MG ZT 260 V8MG ZT 260 V8MG ZT 260 V8MG ZT 260 V8MG ZT 260 V8MG ZT 260 V8
De gewone en chique Rover 75 werd door MG al enige tijd geleden getransformeerd tot de MG ZT. Nu werd deze auto nogmaals door MG gekneed en voorzien van een 4,6-liter V8.
De gewone en chique Rover 75 werd door MG al enige tijd geleden getransformeerd tot de MG ZT. Nu werd deze auto nogmaals door MG gekneed en voorzien van een 4,6-liter V8. Het resultaat is de MG ZT 260 V8.
Bekijk je de MG ZT 260 V8 met nuchtere Hollandse ogen, dan is er haast geen overbodigere auto te vinden dan deze. Komt het ding langsrijden dan geloof je je oren écht niet. Want deze licht opgesmukte zakensedan klinkt als een hitsige Mustang. Een diep donker gegrom vult de straat als de ZT 260 V8 voorbijrijdt.
Maar het was nogal een klus om de MG ZT geschikt te maken voor zo'n motor én de bijbehorende achterwielaandrijving. Daardoor is er haast geen schroefje meer gelijk aan het origineel. De V8 staat in lengterichting in plaats van dwars en dus moesten de besturing en de stabilisator naar voren worden verplaatst om het diepere blok de ruimte te geven. Het grootste probleem bij de ontwikkeling veroorzaakte wel de versnellingsbak. Die is veel groter dan de andere bakken en dus moest de cardantunnel worden vergroot. De middentunnel is dus veel hoger, wat weer leidt tot een ander dashboard met andere klimaatcontrole. Van de achteras kun je het camber instellen.
De V8 zelf komt bij Ford vandaan en het is dezelfde 4,6-liter die ook in de Mustang zit. Het dravende paardje zit nog keurig verchroomd op het blok. De motor werd aanpast aan de Europese (milieu-)eisen. Het vermogen van 260 is flink, maar niet gewelddadig. Het koppel van 410 Nm is indrukwekkender.
Op de weg voelt de ZT 260 V8 aan als een echte MG. Dat wil zeggen dat de bediening over het algemeen nogal zwaar is. Je hebt dikke kuiten nodig voor het pedalenwerk en gespierde armen voor de besturing. Hij voelt verbazingwekkend snel door de gelijkmatige versnelling, maar de sensatie van de auto zit 'm ook niet zozeer op het rechte stuk. Het is op een bochtig traject waar hij tot leven komt. Lekker vol accelereren tussen de bochten, met het gas erop de bocht uitsturen: het is gewoon kwajongenspret met de auto. En het is heus niet moeilijk om de MG ZT 260 even lekker dwars te gooien.
Spartaans is de MG ZT 260 V8 zeker niet. Want álles zit erop en eraan. Want naast de V8 krijg je ook navigatie, televisie, leer, xenon, klimaatcontrole, een vette stereo, kortom álles. € 55.000 (ZT-Tourer 260 V8 € 1.750 duurder) is natuurlijk een aanzienlijk bedrag, maar we moeten zeggen dat de MG ZT 260 V8 dat geld zeker waard lijkt. Want er is verder niets met V8 te koop voor dat geld.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.