Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

VriMiBolide: MG ZT 260

39
VriMiBolide: MG ZT 260
VriMiBolide: MG ZT 260VriMiBolide: MG ZT 260VriMiBolide: MG ZT 260VriMiBolide: MG ZT 260VriMiBolide: MG ZT 260VriMiBolide: MG ZT 260VriMiBolide: MG ZT 260VriMiBolide: MG ZT 260VriMiBolide: MG ZT 260
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
18 april 2014 om 14:55
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen, presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen moet losmaken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de MG ZT 260!

Eén van de laatste producten van MG vóór het faillissement was de ZT. De middenklasser was een beetje een moeilijk te plaatsen product: hij was bedoeld als sportieve versie van de Rover 75, maar was ondertussen ook gewoon leverbaar met een niet bepaald tot de verbeelding sprekende, 131 pk sterke dieselmotor. Een voorwielaangedreven sedan of station met zo'n motor … Dat is toch niet echt VriMiBolide-waardig.

De ZT 260 was echter totaal anders dan deze basisdiesel. Niet alleen lag er een V8 in het vooronder, deze dreef ook nog eens de áchterwielen aan! Deze ZT is daarmee – samen met Rover-evenknie 75 – zover wij weten de enige auto die met zowel voor- als achterwielaandrijving te krijgen was.

Voor de motor klopten de Britten ruim tien jaar geleden aan bij Ford, dat een blok uit de Mustang ter beschikking stelde. Voor wie wel eens onder de motorkap van een ZT 260 gekeken heeft, zal dat geen verrassing zijn. MG nam immers niet de moeite het 4,6-liter metende blok van z'n Mustang-logo te ontdoen. Begrijpelijk, want het merk had al genoeg moeite moeten doen om de motor überhaupt in het vooronder van de middenklasser te krijgen. Door de plaatsing in lengterichting moest de cardantunnel worden verhoogd, waardoor ook de middenconsole op de schop moest. Stabilisatoren en besturing moesten iets naar voren verhuizen, terwijl het reservewiel wegens ruimtegebrek helemáál het veld moest ruimen.

De typeaanduiding geeft al weg dat de achtcilinder in de klassiek ogende sedan 260 pk en 410 Nm op de been bracht. Naar hedendaagse maatstaven is dat niet extreem veel, maar toch wist de ZT in 6,6 seconden de 100 km/h aan te tikken. Bovendien ging die acceleratie gepaard met een klassiek Amerikaans V8-geluid - een genoegen dat we helaas steeds minder mogen meemaken. De ZT was daarmee een unieke mengelmoes: een stijlvol vormgegeven sedan of estate, genoeg ruimte voor mens en bagage, maar onderhuids een onbehouwen scheurmonster met Mustang-genen.

  • Houd me op de hoogte over de MG ZT
MG MG ZT

Uitgelicht aanbod

    MG ZT 2.0 CDTi 135

    MG ZT 2.0 CDTi 135

    • 2005
    • 400.008 km

    € 2.200

    MG ZT 2.5 V6 190

    MG ZT 2.5 V6 190

    • 2004
    • 199.000 km

    € 4.500

    MG ZT 4.6 V8 260

    MG ZT 4.6 V8 260

    • 2004
    • 120.000 km

    € 21.500

Meer MG ZT occasions

Lezersreacties (39) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • MG ZT specificaties
  • MG ZT occasions
  • MG ZT video's
Advies en informatie
  • MG ZT tests
  • MG ZT gebruikersreviews
  • MG ZT index
PREMIUM
MG ZT-T 260 – Saab 9-5 Estate Aero

MG ZT-T 260 – Saab 9-5 Estate Aero

Met een V8 onder de kap kun je de MG ZT 260 wel een zeldzaamheid noemen. Maar het is wel een...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    MG ZT 190 (2002)

    MG ZT 190 (2002)

    2
    • 3 oktober 2017
  • Gebruikersreview
    MG ZT-T 135 CDTI (2004)

    MG ZT-T 135 CDTI (2004)

    • 30 juli 2017
  • Gebruikersreview
    MG ZT 190 (2003)

    MG ZT 190 (2003)

    4
    • 17 januari 2011
  • Gebruikersreview
    MG ZT 135 CDTI (2005)

    MG ZT 135 CDTI (2005)

    6
    • 6 maart 2008
  • Gebruikersreview
    MG ZT 135 CDTI (2003)

    MG ZT 135 CDTI (2003)

    2
    • 12 november 2007
  • Gebruikersreview
    MG ZT 135 CDTI (2004)

    MG ZT 135 CDTI (2004)

    2
    • 9 januari 2007
  • Gebruikersreview
    MG ZT 135 CDTI (2004)

    MG ZT 135 CDTI (2004)

    2
    • 3 mei 2005
meer reviews
MG ZT-T 180 – 2005 – 300.905 km - Klokje Rond

MG ZT-T 180 – 2005 – 300.905 km - Klokje Rond

Marcel Weening zou je kunnen kennen, omdat hij een jaar of tien geleden als eens in Klokje...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • MG ZT-T 180 – 2005 – 300.905 km - Klokje Rond

    MG ZT-T 180 – 2005 – 300.905 km - Klokje...

    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    In het Wild: MG ZT-260 (2008)

    In het Wild: MG ZT-260 (2008)

    37
    • 6 november 2017
  • Nieuws
    In het wild: MG ZT-T (2003)

    In het wild: MG ZT-T (2003)

    15
    • 11 juni 2016
  • Klokje Rond - MG ZT-T

    Klokje Rond - MG ZT-T

    71
    • 23 oktober 2012
  • Autotest
    MG ZT 135 CDTI (2003)

    MG ZT 135 CDTI (2003)

    • 28 maart 2006
  • Autotest
    MG ZT-T 260 (2004)

    MG ZT-T 260 (2004)

    • 6 maart 2006
  • PREMIUM
    MG ZT-T 260 – Saab 9-5 Estate Aero

    MG ZT-T 260 – Saab 9-5 Estate Aero

    • 30 november 2004
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nieuwe MG 7 is sportieve fastback

    Nieuwe MG 7 is sportieve fastback

    3
    • 18 augustus 2022
  • Nieuws
    MG VS is ZS met hybride aandrijflijn

    MG VS is ZS met hybride aandrijflijn

    63
    • 17 augustus 2022
  • Nieuws
    MG 4 Electric mogelijk goedkoper dan Volkswagen ID3

    MG 4 Electric mogelijk goedkoper dan Volkswagen...

    264
    • 8 augustus 2022
  • Nieuws
    MG Cyberster: nieuwe details elektrische roadster

    MG Cyberster: nieuwe details elektrische...

    23
    • 18 juli 2022
  • Nieuws
    Topversie MG 4 Electric is bloedsnel

    Topversie MG 4 Electric is bloedsnel

    18
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    MG 4 Electric: tot 450 kilometer elektrisch, eind 2022 in Nederland

    MG 4 Electric: tot 450 kilometer elektrisch,...

    207
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    MG ZS EV - Back to Basics

    MG ZS EV - Back to Basics

    82
    • 25 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden